ترجمه پیمان پوررجب
جو پولیش (Joe Polish) یک کارآفرین سریالی و بنیانگذار شبکه جِنیوس (Genius)، یکی از گروههای سطح بالا در جهان برای کارآفرینان است. او میزبان سه پادکست تجاری و بازاریابی با رتبه برتر در iTunes است. داستان موفقیت جو پولیش بسیار عمیق و دارای نکات مهمی است. او برای رسیدن به آنچه که دارد، از دوران کودکی خود مجبور شد بر موانع بسیاری هم در زندگی و هم در تجارت غلبه کند.
اوایل زندگی
جو پولیش در سال 1968 در آل پاسو، تگزاس به دنیا آمد. هنگامی که او تنها چهار سال داشت، مادر جو بر اثر سرطان درگذشت و پدرش را در بزرگ کردن بچهها تنها گذاشت. خانواده او در طول دوران کودکی اغلب به آریزونا، نیومکزیکو و تگزاس نقل مکان میکردند.
هنگامی که جو در دبیرستان تحصیل میکرد، خانواده او سرانجام در مسا، آریزونا مستقر شدند و در این مدت او شروع به کشیدن مواد مخدر کرد. با شروع ماری جوانا، جو به اعتیاد کامل پیشرفت کرد.
پس از فارغ التحصیلی در سال 1986 جو که احساس میکرد زندگیاش در خطر است، دوستانش را رها کرد و به مدت شش ماه با پدرش در نیومکزیکو با تریلر کار کرد تا هوشیاری خود برای زندگی جدید را بدست آورد.
بازیابی و تجربیات اولیه در تجارت
پس از ترک مواد مخدربه طور ناگهانی، جو شروع به ورزش و وزنه زدن کرد. او متوجه شد که فعال بودن به جلوگیری از آسیبهای روحی او کمک میکند و به زودی پس از آن شغلی برای فروش عضویت در باشگاه پیدا کرد. از طریق ارتباطی که در باشگاه ایجاد کرد، شغل دیگری نیز در یک بیمارستان روانی یافت که شامل رانندگی معتادان در حال بهبودی به جلسات محلی بود.
اگرچه او هرگز داوطلبانه به هیچ گروه رفته بود، نشستن در جلسات تحول آفرین بود و باعث شد متوجه شود که او معتادی است که میخواهد هوشیار بماند.
پس از دو سال طولانی انجام مشاغل عجیب و غریب، جو تصمیم گرفت تمام پس انداز خود را که تنها 1500 دلار بود، روی تجهیزات و لوازم سرمایه گذاری کند تا یک شرکت قالیشویی راه اندازی کند. این سرمایه گذاری جدید یک تغییر خوب برای او بوجود آورد. با این حال، کار جدید قالیشویی همه مشکلات او را حل نکرد.
جو از کسب و کار برای خودش لذت میبرد و واقعاً برای این کار سخت کار میکرد. اما، مانند بسیاری از سرمایهگذاریهای تجاری جدید، جلب مشتری بسیار دشوار بود و او خود را عمیقاً در بدهکاری دید.
خوشبختانه، پس از ملاقات با یک سرمایهگذار موفق املاک و مستغلات که از جو پرسید آیا کسی در صنعت او پول در میآورد، نقطه عطفی رخ داد. سرمایه گذار پس از پاسخ به این که افراد موفقی در قالیشویی وجود دارند، پاسخ داد: "پس مشکل این تجارت نیست. مشکل شما هستید".
از قالیشویی تا مغز متفکر بازاریابی
با در نظر گرفتن توصیههای سرمایه گذار، جو برای بهبود جنبههای کسب و کار خود که باعث میشد چیزها دوباره به بازار عرضه شوند، سخت کار کرد. برای شروع، او کتابهای بیشماری درباره ایجاد کسبوکار و توسعه خود خواند، و بهترین بخشهای شرکتش را بهبود بخشید تا همه چیز در این فرآیند سودآورتر شود.
در نهایت، عامل الهام بخش به وجود آمد: بهترین مسیر رو به جلو، سیستمبندی بازاریابی شرکت بود، که بیشترین درآمد را داشت. جو پس از خرید یک کپی رایتر با پول قرض گرفته شده، ویدوی "چطور فرش خود را تمیز کنید؟" را ایجاد کرد، یک محصول بازاریابی اطلاعاتی رایگان در مورد کسب و کار جو به مردم میداد.
پس از آن که جو درآمد ماهانه خود را 10 برابر کرد، تمرکز خود را به بازاریابی معطوف کرد و به سرعت به یک تجارت میلیون دلاری تبدیل شد. از آنجا، جو شرکت بازاریابی پیرانا خود را تأسیس کرد و شروع به فروش خدمات کپینویسی و بازاریابی خود به سایر مشاغل کرد تا به رشد آنها نیز کمک کند.
از بازاریابی پیرانا تا شبکه نابغه
همانطور که شهرت او افزایش یافت، جو با مشتریان اصلی در پروژههای بازاریابی پرمخاطب، از جمله کتاب "بدن برای زندگی" اثر متخصص تناسب اندام بیل فیلیپس و کمک به برنامه "تحقق آرزوها" در جمع آوری کمکهای مالی بیشترین پولی را که تا به حال داشتهاند، کار کرد.
برنامه او "بازاریابی پیرانا" برای نزدیک به یک دهه به محصول شماره یک نایتینگل-کانانت تبدیل شد و شرکت او به انتشار برنامههای آموزشی صوتی و تصویری و میزبانی سمینارها و کنفرانسهای فوق العاده در مورد بازاریابی ادامه داد.
در سال 2004، مشتری جو رابین رابینز برای دو ساعت مشاوره بازاریابی مبلغ 6,000 دلار به او پرداخت و به او پیشنهاد داد که یک گروه تجاری یک ساله راه اندازی کند تا بهترین ذهنهای بازاریابی جهان را گرد هم آورد. وقتی از رابینز پرسیده شد که چقدر باید پرداخت شود، 25,000 دلار پیشنهاد کرد و اندکی پس از آن مکالمه، شبکه جِنیوس تشکیل شد.
شبکه نابغه و فراتر از آن
پس از تشکیل شبکه جِنیوس تمرکز جو یک بار دیگر به نقطه قوت واقعی او به عنوان یک رابط تغییر کرد و متخصصان بسیاری در زمینههای مختلف را گرد هم آورد. با رشد سازمان، او گروه کا-100 را برای پیشرفتهترین کارآفرینان در شبکههای خود اضافه کرد. سرانجام، در سال 2015، جو همه چیزهایی را که تا به حال با آن دست و پنجه نرم کرده بود به طور عمومی برای اعضایش فاش کرد و مأموریت شرکتهایش برای همیشه تغییر کرد.
اگرچه شبکه جِنیوس به عنوان یک سازمان بازاریابی و کسب و کار شروع به کار کرد، اما از آن زمان برای بحث در مورد مسائل آسیب روانی، اعتیاد، سلامت روان و مسائل مربوط به سلامت جسمانی گسترش یافته است، همه اینها با مأموریت ایجاد یک کارآفرین بهتر و ایجاد زندگی و تجارت آسان، پرسود و سرگرم کننده است.
درسهای زندگی از جو
در غلبه بر سوء استفاده، اعتیاد و مشکلات مالی، داستان جو نشان میدهد که روح انسان چقدر میتواند قدرتمند باشد و ارتقاء افکار و باورهای فرد از طریق رشد خود برای موفقیت چقدر مهم است.
به طور مشابه، داستان جو بارها و بارها میآموزد که موفقیت ما میتواند با برقراری ارتباط با افراد دیگر و تمایل واقعی برای کمک به دیگران در ابتدا چندین برابر شود، موضوعی که او در کتابش بنام "برای آنها چیست؟" به ان پرداخته شده است.
در نهایت، رویکرد جو به آموزش کسب و کار در ادغام درسهای فیزیکی، عاطفی و معنوی علاوه بر اصول بازاریابی و فروش منحصر به فرد است. همانطور که زندگی خود او نیز نشان داده است، هنوز هم میتوان بر سختیهای باورنکردنی غلبه کرد و بدون توسل به بی رحمی یا استثمارگری، موفقیت و ثروت عظیمی به دست آورد.
در واقع، بیشتر موفقیت جو به آموزش کارآفرینان دیگر نسبت داده میشود که چگونه ابتدا به دیگران کمک کنند و به هر وسیله ممکن دنیا را به مکانی بهتر تبدیل کنند.
با این اوصاف، امیدواریم از داستان موفقیت جو پولیش لذت برده باشید و از درسهای موفقیتی که نشان میدهد برای دستیابی به موفقیت بیشتر در زندگی خود استفاده کنید.
منبع: https://thestrive.co
دیدگاه خود را بنویسید