سایت bizmag
ترجمه پیمان پوررجب


برای بیش از صد سال، "کداک" (Kodak) تقریباً انحصار تولید دوربین‌ها و تولید عکس را در اختیار داشت. در سال 2007، معرفی دوربین دیجیتال منجر به کاهش فروش دوربین فیلم برداری شد، که باعث اعلام ورشکستگی شرکت در ژانویه 2012 شد. الگوی مشابهی برای CD، Walkman و پخش کننده MP3 رخ داد. در میان افزایش بازاریابی رسانه‌های اجتماعی و تجارت درون برنامه‌ای، آیا وب سایت‌ها به سمت «شکار لحظه‌های» خود می‌روند و منسوخ می‌شوند؟

همانطور که قبلاً از آنها استفاده کرده بودیم - بله. رفتار مصرف کننده در مواجهه با رسانه‌های اجتماعی و سایر نقاط تماس آنلاین در حال تغییر است. با این حال، برخلاف "کداک"، وب‌سایت‌ها دائماً در کنار سایر گرایش‌های دیجیتالی تکامل می‌یابند و به کارآفرینان این فرصت را می‌دهند تا یک اکوسیستم آنلاین سیال و تعاملی برای برند خود بسازند.».

از 4.66 میلیارد کاربر فعال اینترنت در سراسر جهان، 4.48 میلیارد تخمین زده می‌شود که از رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. کسب ‌و کارهای کوچک با بودجه محدود ترجیح داده‌اند که حضور دیجیتالی خود را منحصراً در برنامه‌هایی مانند فیس‌بوک و اینستاگرام ایجاد کنند، بدون اینکه یک وب‌سایت اختصاصی داشته باشند. با این حال، صرفاً حضور در رسانه‌های اجتماعی، توانایی برندها را برای ایجاد هویت سفارشی شده در وب محدود می­کند.

از آنجایی که برنامه‌های رسانه‌های اجتماعی متعلق به طرف‌های دیگر هستند، کاملاً قابل تنظیم نیستند. یک کسب و کار می‌تواند مالک وب سایت خود باشد و بر همه چیز، از ظاهر واحساس گرفته تا محتوا و ترافیک، کنترل داشته باشد. آن‌ها همچنین می‌توانند سفرهای کاربر را مطابق با اهداف تجاری ایجاد کنند.

با توجه به شلوغی خطوط زمانی فیسبوک و اینستاگرام، وولراث به کارآفرینان خود توصیه می‌کند که از رسانه‌های اجتماعی به عنوان قیفی برای خانه دیجیتال واقعی در وب سایت خود استفاده کنند. برخلاف رسانه‌های اجتماعی، بازدیدکنندگان وب‌سایت وقتی در یک وب‌سایت هستند، تمام توجه خود را بر روی برند متمرکز می‌کنند.

یک وب سایت همچنین پایه و اساس اعتبار برند را نزد مشتریان احتمالی تشکیل می‌دهد. وولراث می‌گوید: «به‌عنوان فهرست اولیه کسب‌وکار در اینترنت، یک وب‌سایت دارای تمام اطلاعات لازم، از تاریخچه شرکت گرفته تا محصولات، سیاست‌ها، آموزش‌ها و جوایز، و جزئیات تیم مدیریت است».

یکی دیگر از دلایلی که برخی از برندها احساس می‌کنند که وب­سایت‌ها به تدریج منسوخ می‌شوند، کاهش ترافیک به پلت فرم آنلاین آنها است. این ممکن است به‌جای اعلام پایان وب‌سایت، نشانه‌ای از این باشد که یک کسب‌وکار به‌طور فعال محتوای خود یا کلمات کلیدی SEO را به‌روزرسانی نمی‌کند.

در سال 2020، گوگل بیش از 600,000 آزمایش الگوریتمی را انجام داد که منجر به بیش از 4500 تغییر در ویژگی جستجوی آن شد و این روند ادامه دارد. «محتوای وب‌سایتی که برای سئو تولید می‌شود، فقط یک پیشنهاد یکپارچه نیست.

وولراث می‌گوید: همانطور که برای پست‌های هفتگی یا روزانه در رسانه‌های اجتماعی برنامه‌ریزی می‌کنید، محتوای وب‌سایت شما باید همیشه تازه، پاسخگوی رویدادها و پرسش‌های جاری و همگام با الگوریتم‌های روز باشد.

از نظر استفاده از الگوریتم‌های جستجو، یک وب سایت ساده‌ترین راه برای موتورهای جستجو برای یافتن مشاغل است. «موتورهای جستجو در اکانت های رسانه‌های اجتماعی جستجو نمی‌کنند، بنابراین بیشتر تلاش شما در رتبه­ بندی اهمیتی نخواهد داشت.

علاوه بر این، مشتریان ممکن است به دنبال یک شرکت خاص نباشند. آن‌ها ممکن است با استفاده از کلمات کلیدی و عبارات به دنبال راه حلی برای مشکلات خود باشند. پست‌های رسانه‌های اجتماعی برای آن عبارات در موتورهای جستجو ظاهر نمی‌شوند اما اگر کسب‌وکاری محتوای وب‌سایت خود را بهینه کرده باشد، نشان داده می‌شود.».

وولراث نتیجه می‌گیرد زمانی که سنگ بنای هویت یک کسب‌ و کار، آنلاین­ بودن بود، امروزه وب‌سایت فقط به عنوان یکی از جنبه‌های تجربه کلی برند عمل می‌کند، این امر آن را کم اهمیت نمی‌کند.

وب سایت یک کسب و کار، مرکز اصلی تمام فعالیت‌های دیجیتالی آنها باقی می‌ماند. همه چیز به سایت آنها متصل است و از آنجا جریان می‌یابد. اگر یک مشتری، کارمند یا شریک تجاری بالقوه بخواهد در مورد نام تجاری بداند، این جایی است که آنها اول هستند».