تیم گودوال
ترجمه پیمان پوررجب


برندهای برتر نام‌های تجاری به یاد ماندنی دارند، اما راز یک برند عالی چیست؟ بیاموزید که چگونه یک نام تجاری برای ماندگاری پیدا کنید.

انتخاب نام تجاری برای سرمایه گذاری جدید خود یکی از هیجان­انگیزترین و حیاتی­ترین بخش­های سفر است. کسب و کار شما کودک شماست و مطمئناً می‌خواهید نامی را انتخاب کنید که کاملاً مناسب شرکت شما باشد. این ممکن است در ابتدا کار آسانی به نظر برسد، اما انتخاب نام شرکت می‌تواند چالش برانگیزتر از آن چیزی باشد که بسیاری از مردم تصور می‌کنند.

عوامل زیادی وجود دارد که باید در نظر گرفته شود. نکته مهم این است که نکات، توصیه‌ها و استراتژی‌های بسیار خوبی نیز برای چگونگی ایجاد نام تجاری وجود دارد. در پایین شماری از این موارد ذکر شده است:


چگونه یک نام تجاری پیدا کنیم.

در اینجا چند نکته برای ایجاد یک نام تجاری جذاب ذکر شده است:


برند خود را بشناسید.

اول از همه، کسب و کار و برند خود را بشناسید. با درک بهتر از برند خود، می‌توانید هدف کسب و کار خود را بهتر درک کرده و نام کسب و کار خود را با آن هدف هماهنگ کنید.


برای درک نام تجاریتان، از خود سوالاتی بپرسید:

  • کسب و کار من چه محصول یا خدماتی ارائه می‌دهد؟
  • بازار هدف من کیست؟
  • برای چه نتایج روزانه، هفتگی و سالانه‌ای تلاش می‌کنم؟
  • می‌خواهم کسب و کارم چه ظاهری داشته باشد؟
  • می‌خواهم کسب ‌وکارم چه احساساتی را برای مشتری‌ام ایجاد کند؟



قبل از اینکه بتوانید به مراحل بعدی نحوه انتخاب نام تجاری بروید، باید کسب و کار خود و هدف آن را درک کنید. بدون درک این چیزها، در تاریکی تیراندازی خواهید کرد. تجارت استراتژیک است بنابراین انتخاب نام کسب و کار شما نیز باید استراتژیک باشد.


بازار هدف خود را درک کنید.

زمانی که تصمیم می‌گیرید بازار هدف شما چه کسی باشد، تصویر شخصی را در ذهن خود ترسیم کنید که برای انجام تجارت با شما تماس می‌گیرد. خیلی دقیق صحبت کنید، حتی اگر نوشتن نامان شخص نیز کمکی کرد، آن را نیز بنویسید.

مشتری هدف شما چگونه به نظر می‌رسد؟ آیا آنها یک مادر خانه نشین هستند که عاشق آشپزی‌اند اما برای انجام این کار بین بردن بچه‌ها به مدرسه و تمرین ورزشی به زمان بیشتری نیاز دارند؟ آیا آنها دانشجوی کالج هستند که در انجام تکالیف خود تلاش می‌کنند؟

از خود بپرسید کسب و کارتان چه راه حلی را به شما ارائه می‌کند و آن راه حل برای چه کسی طراحی شده است. با درک شخصی که راه حلی برای او ارائه می‌دهید، می‌توانید به راحتی یک نام تجاری ایجاد کنید که آن شخص را هدف قرار داده و توجه و علاقه او را جلب کند.


خاص شوید.

اگر فکر­کردن زیاد و کوبیدن سر خود به میز در تلاش برای یافتن نام تجاری هنوز چیزی برای شما باقی نگذاشته است، سعی کنید آنچه را که کسب و کارتان ارائه می‌دهد مشخص کنید.

یکی از چیزهای مهم در مورد خاص بودن این است که هیچ سوالی در مورد خدمات یا محصولی که ارائه می‌دهید وجود ندارد. اگر مشتری به آن محصول نیاز داشته باشد، می‌داند که شما آن محصول را ارائه می‌دهید.

حتی می‌توانید نام یا نام خانوادگی خود را در ابتدای نام کسب‌وکار بیاورید و آن را با خدماتی که ارائه می‌دهید دنبال کنید. به عنوان مثال، Jill's Tax Filing، Barry's Landscaping و Hudson Air Conditioning. این‌ها ممکن است پر زرق و برق‌ترین نام‌های تجاری نباشند، اما در مورد خدماتی که ارائه می‌دهند، جای هیچ سوالی باقی نمی­ماند.


به تمام کسب و کارهای موفق عمده‌ای که از نام یک شخص استفاده می‌کنند فکر کنید:

  • کوکو چنل
  • تامی هیلفیگر
  • مک دونالد (به نام برادران مک دونالد)
  • ابرکرومبی و فیچ



اگر کسب و کار خود را بصورت آنلاین اداره می‌کنید، خاص بودن نیز می‌تواند به بهینه سازی موتورهای جستجو کمک کند. این عامل ممکن است به کسب و کار شما اجازه دهد زمانی که مشتریان بالقوه از عبارات جستجوی خاصی در موتور جستجوی خود استفاده می‌کنند، مورد توجه قرار گیرد.

اگر موتور جستجو تطبیقی را ببیند، برای مثال، اگر شخصی «خدمات نوشتن» را تایپ کند و نام شما «خدمات نوشتن باب» باشد، ممکن است بیشتر دیده شوید.

این یک توضیح ساده در مورد سئو ((SEO است. چیزی بیش از نام کسب و کار در آن وجود دارد، اما این چیزی است که باید قبل از آنلاین کردن کسب و کار خود در نظر بگیرید.


خلاق باشید.

همچنین اشکالی ندارد که در نام کسب و کار خود خلاق باشید، مخصوصاً هنگام ساخت یک برند. به کسب و کارهای موفقی فکر کنید که برندی را با نام خلاقانه خود ایجاد کرده‌اند. توجه داشته باشید که نام‌ها معمولاً ساده و نسبتاً آسان برای به خاطر سپردن هستند.

  • نایک
  • اپل
  • آمازون
  • گوگل
  • والمارت
  • فیس بوک



آیا متوجه شده‌اید که همه آنها از یک کلمه تشکیل شده‌اند؟ با ساده نگه داشتن آن، این شرکت‌ها نام‌هایی را ارائه کرده‌اند که به راحتی قابل یادآوری است. برای اینکه مشتریان بالقوه دوباره به یک شرکت خاص مراجعه کنند، باید نام آن را بدانند و به خاطر بسپارند.

کلید موفقیت این شرکت‌ها توانایی فوق‌العاده آن‌ها برای برندسازی است. هر یک از آنها یک لوگو یا ظاهری در مورد آنها دارند که بسیار به یاد ماندنی است. به عنوان مثال، رنگ‌های اصلی لوگوی گوگل، نایک ساده و مشکی یا چهره خندان آبی آمازون.

این شرکت‌ها در کاشت بذر در ذهن مشتری و مرتبط ماندن با مشتری متخصص هستند. مشتری آنقدر با برندها آشنا می‌شود که بخشی از زندگی روزمره او می‌شود.

هنگام انتخاب یک نام تجاری، به مشتری هدف خود و اینکه چگونه می‌توانید برای آنها ضروری باشید فکر کنید. به راحتی به یاد ماندنی باشید تا آنها برای کسب و کار به شما مراجعه کنند.


از موقعیت جغرافیایی خود استفاده کنید.

استفاده از موقعیت جغرافیایی شما می‌تواند یک حرکت تجاری هوشمندانه درانتخاب اسم باشد. دلیل آن این است که شما را از اقیانوسی از مشاغلی که خدمات مشابهی ارائه می‌دهند برجسته می‌کند.

برای مثال، اگر شخصی کسب‌وکاری به نام «سرویس مالیات سیندی» داشته باشد، برای ارائه خدمات مالیاتی خود با کل اینترنت رقابت می‌کند. با این حال، فرض کنید او شرکت خود را " Sugarland Tax Services" می­نامد و در جایی در وب سایت خود ذکر می‌کند که بهترین خدمات مالیاتی را در Sugarland، تگزاس ارائه می‌دهد. در این صورت، زمانی که شخصی برای «خدمات مالیاتی در سوگارلند، تگزاس» جستجو می‌کند، احتمال بیشتری دارد که او را انتخاب کنند.

مردم اغلب حمایت از مشاغل در شهر خود را دوست دارند، بنابراین نام‌گذاری مناسب کسب ‌وکار و ثبت آدرس کسب‌ وکارتان می‌تواند یک تاکتیک بازاریابی هوشمندانه برای جذب مشتریان محلی باشد.


از کلمات اختصاری استفاده کنید.

استفاده از کلمات اختصاری راه دیگری برای ساده نگه داشتن نام تجاری و به خاطر سپردن آسان است. شاید نام خوبی پیدا کرده باشید اما احساس می‌کنید خیلی طولانی است. تبدیل آن به یک نام اختصاری می‌تواند یک راه آسان برای حفظ نام باشد، اما آن را کوتاه کنید تا به یاد ماندنی شود.

همه نام‌های فوق کلمات طولانی‌تر هستند، اما آنها به صورت مخفف خلاصه شده‌اند و به‌طور باورنکردنی به یاد ماندنی هستند، این یکی از کلیدهای ادامه تجارت می­باشد.


داستان‌ها، اسطوره‌ها و اشیاء را امتحان کنید.

یکی دیگر از راه‌های سرگرم کننده و خلاقانه برای ایجاد نام تجاری، نگاه کردن به داستان‌ها، اسطوره‌ها یا اشیایی است که برای شما معنی دارند. از خود بپرسید: "آیا چیز مهم یا جالبی برای من وجود دارد که بتوانم از آن به عنوان نام تجاری خود استفاده کنم؟"
به عنوان مثال، یک صاحب کسب و کار جدید داستان خدای نور، آپولو، از اساطیر یونان را دوست دارد. آن‌ها ممکن است نام کسب و کار برق خود را Apollo Electrical بگذارند. در آنجا حتی بازی با کلمات وجود دارد زیرا صاحب تجارت یک برقکار است و آپولو خدای نور است.

استفاده از یکشی به عنوان نام تجاری می‌تواند یک تاکتیک بازاریابی عالی نیز باشد. به عنوان مثال به اپل نگاه کنید. اپل در بازاریابی و برندسازی عالی است. آن‌ها از یکشی ساده به عنوان نام تجاری خود استفاده کردند و یک لوگوی مطابق با یک سیب ایجاد کردند. هر دو عامل آن را برای مصرف کننده منحصر به فرد و خاطره انگیز می‌کند.


دوستان و خانواده خود را وارد عمل کنید.

اگر با ایده نحوه نام‌گذاری یک کسب‌وکار مشکل دارید یا چند نام برای کسب‌وکار به ذهنتان رسیده است و نیاز به بازخورد دارید، یکی از راه‌ها این است که از دوستان و خانواده خود نظرشان را بپرسید. از آنها بخواهید که نگران در امان ماندن احساسات شما نباشند و با شما صادق باشند.

اگر آنها صادق نباشند و صرف نظر از افکار واقعی خود فقط حمایت کنند، هیچ لطفی به شما نخواهند کرد. خانواده‌تان ممکن است بخواهند از شما حمایت کنند، مهم نیست که چقدر کسب‌وکارتان را بد راه‌اندازی کرده‌اید،

خانواده و دوستان می‌توانند منبع خوبی برای دریافت نظرات متفاوت و ایده‌های خلاقانه باشند. پیدا کردن بهترین نام تجاری حتی می‌تواند به یک بازی سرگرم­کننده در هنگام شام تبدیل شود و برنده بهترین نام برای تجارت شما جایزه دسر اضافی را دریافت کند. خلاق باشید و از این روند لذت ببرید.


از یک تولید کننده نام تجاری برای ایده‌های سریع استفاده کنید.

نکاتی که در بالا ذکر شد مکانی عالی برای شروع تصمیم گیری در مورد نام کسب و کارتان است.

اگر احساس خلاقیت خاصی ندارید یا از ایده‌های نام تجاری که تاکنون به ذهنتان خطور کرده‌ است خوشتان نمی‌آید، یک تولیدکننده نام شرکت را به صورت آنلاین امتحان کنید. چندین گزینه رایگان برای تولید نام تجاری وجود دارد، کافیست در Google جستجو کنید.
 برای کارآفرینان و بنیانگذارانی که خواهان یک تجربه واحد هستند، ایده نام تجاری خود را با نام دامنه وب سایت، نمایه­های رسانه‌های اجتماعی و علائم تجاری موجود بررسی کنید. شما که نمی‌خواهید چیزی را که ممکن است قبلاً گرفته شده است نهایی کنید!

اگر ایده‌های مرحله نهایی برای نام شرکت جدید خود دارید، ابتدا یک جستجوی علامت تجاری انجام دهید تا بررسی کنید که آیا قبلاً چیزی مشابه آن در یک زمینه تجاری مرتبط وجود دارد یا خیر. اگر از آن عبور کردید، ببینید آیا می‌توانید نام دامنه وب‌سایتی محکمی را ایمن کنید سپس، همین کار را با پروفایل‌های رسانه‌های اجتماعی انجام دهید. اگر خوش شانس باشید، حتی قبل از راه اندازی شرکت با مسئولیت محدود خود، هویت کسب و کار خود را از لیست کارهایتان بررسی می‌کنید!

و اگر شکست خورد، متأسفانه به تابلوی نقاشی برمی گردد. دوباره به تولید کنندگان نام کسب و کار آنلاین سر بزنید، یا بهتر از آن، برخی از دوستان قابل اعتماد را درگیر کنید تا نام‌ها و ایده‌های کسب و کار را با شما در میان بگذارند!


یک نام تجاری عالی، دست دادن شما با جهان است.

ایجاد یک کسب و کار می­تواند یک چالش باشد، اما با اطلاعات و آموزش صحیح، می‌تواند یکی از هیجان انگیزترین کارهایی باشد که یک فرد می‌تواند انجام دهد.

نام کسب و کار شما یکی از اولین چیزهایی است که مشتری در مورد کسب و کار شما می‌داند. قبل از اینکه آنها شما را بهتر بشناسند، دست دادن شماست که مشخص می‌کند آیا می‌خواهند شما را استخدام کنند یا محصول شما را بخرند؟ بنابراین درک چگونگی ایجاد نام تجاری و برند تجاری ضروری است.