برایان میزاموراستف
ترجمه پیمان پوررجب
آنها سالها وقت صرف کردهاند تا این برندها را قوی کنند چرا ارزش آنها را ثبت نمیکنند؟ اصل اندازهگیری پول در حسابداری نشان میدهد که فقط اقلامی که دارای ارزش تعریفشده مشخصی هستند در ترازنامه مشخص میشوند، به همین دلیل است که برندها ظاهر نمیشوند. اما آیا این منطقی است؟
برخی از شرکتها برندهای فوقالعاده قدرتمندی دارند - فوربز ارزش برند اپل را که با ارزشترین برند جهان است، 145.3 میلیارد دلار محاسبه میکند. ارزش دو برند با ارزش بعدی بسیار کمتر است، اما همچنان چشمگیر است (مایکروسافت با 69.3 میلیارد دلار و گوگل با 65.6 میلیارد دلار). با این حال، هیچ یک از این سه شرکت، این دارایی فوقالعاده با ارزش - نام تجاری خود - را در ترازنامه خود فهرست نمیکنند.
آیا شرکتها نمیتوانند این ارزش را فهرست کنند؟
نه واقعاً. اول از همه، ارزش گذاری برند ارائه شده توسط فوربز میتواند سال به سال نوسانات زیادی داشته باشد. ارزش اپل طی یک سال 17 درصد تغییر کرده است! اگر اپل این موضوع را در ترازنامه خود مشخص کند، باید سال به سال تغییرات چشمگیری در ارزش سهام خود ایجاد کند، زیرا ارزش نام تجاری خود تغییر میکند، و این امر صورتحسابهای حسابداری بسیار دقیق یا قابل مقایسهای را ارائه نمیدهد.
دوم اینکه فوربز با اشتباهکردن چیزی برای از دست دادن ندارد. اگر آنها با چند میلیارد دلار ارزشگذاری نام تجاری کاهش پیدا کنند، به نتیجه نهایی فوربز لطمهای وارد نخواهد کرد.
به همین دلیل ارزشگذاری برندها در ترازنامه محاسبه نمیشود. با این حال، اگر یک شرکت خریداری شود، شرکت خریداری کننده ممکن است مبلغ قابل توجهی بیشتر از ارزش دفتری حسابداری شرکت را بپردازد، این مبلغ تا حدی برای خرید یک نام تجاری ارزشمند است.
در این حالت، ارزش سال به سال تغییر نمیکند و در صورت اشتباه بودن آن، خط نهایی شرکت خریدار آسیب خواهد دید - بنابراین میتوانیم به طور منطقی مطمئن باشیم که ارزشگذاری برند درست است.
دیدگاه خود را بنویسید