پیمان پوررجب
شرکت نوآور یا استارتاپ (Start Up) به یک شرکت یا کسبوکار گفته میشود که معمولاً به تازگی و در نتیجه کارآفرینی ایجاد شده است، رشد سریعی دارد، و در جهت تولید راه حلی نوآورانه و دوامپذیر برای رفع یک نیاز در بازار شکل گرفته است.
این شرکتها معمولاً مبتنی بر ایدههایی ریسکپذیر هستند که مدل کسب و کارشان مشخص نیست و بازار هدفشان نیز در حد فرض است. شرکتهای نوآور میتوانند در هر حوزهای ایجاد شوند، ولی اغلب به شرکتهایی گفته میشود که رشد سریعی دارند و در زمینه تکنولوژی فعالیت میکنند.
شرکتهای نوآور میتوانند در هر شکلی و به هر اندازهای ایجاد شوند. سرمایهگذارها بهطور کلی به آن دسته از شرکتهای نوآوریی جلب میشوند که نسبت خطر به سود بالایی دارند و مقیاسپذیرتر هستند، و بنابراین هزینه راهاندازی کمتر، ریسک زیاد و توان بالقوه بالایی برای برگرداندن سرمایه دارند. معمولاً یک شرکت نوآوری موفق قابلیت رشد بیشتری نسبت به یک شرکت جاافتاده دارد، یعنی میتواند با سرمایهای کمتر، نیروی کار یا زمینه رشد بیشتری نسبت به شرکتهای قدیمی داشته باشد.
شرکتهای نوآور برای رشد سریع خود نیاز به جذب سرمایه دارند و در این راه گزینههای مختلفی دارند. شرکتهای دیگر یا افراد سرمایهگذار میتوانند به شرکتهای نوآور با تبادل پول نقد در برابر سهام کمک کنند تا فعالیت خود را شروع کنند. در عمل خیلی از شرکتهای نوآور توسط بنیانگذارانشان سرمایهگذاری میشوند. وظیفه مهم در راهاندازی یک کسبوکار، تحقیق برای اعتبار، ارزیابی و توسعه ایده یا مفاهیم آن کسبوکار است.
اگر ارزش یک شرکت بر اساس فناوری آن شرکت باشد، مهم است که بنیانگذاران از مالکیت معنوی ایدههای خود حفاظت کنند. از چالشهای راهاندازی یک شرکت نوآور سرمایه، نیروی انسانی و هزینههای پایه مثل اجاره دفتر و منشی است؛ برخی از شرکتهای نوآور برای کاهش این هزینهها از دفتر کار مجازی استفاده میکنند.
شرکتهای نوآور میتوانند در هر شکلی و به هر اندازهای ایجاد شوند. سرمایهگذارها به طور کلی به آن دسته از شرکتهای نوآوریی جلب میشوند که نسبت خطر به سود بالایی دارند و مقیاسپذیرتر هستند، و بنابراین هزینه راهاندازی کمتر، ریسک زیاد و توان بالقوه بالایی برای برگرداندن سرمایه دارند. معمولاً یک شرکت نوآوری موفق قابلیت رشد بیشتری نسبت به یک شرکت جاافتاده دارد، یعنی میتواند با سرمایهای کمتر، نیروی کار یا زمینه رشد بیشتری نسبت به شرکتهای قدیمی داشته باشد.
شرکتهای نوآور برای رشد سریع خود نیاز به جذب سرمایه دارند و در این راه گزینههای مختلفی دارند. شرکتهای دیگر یا افراد سرمایهگذار میتوانند به شرکتهای نوآور با تبادل پول نقد در برابر سهام کمک کنند تا فعالیت خود را شروع کنند. در عمل خیلی از شرکتهای نوآور توسط بنیانگذارانشان سرمایهگذاری میشوند. وظیفه مهم در راهاندازی یک کسبوکار، تحقیق برای اعتبار، ارزیابی و توسعه ایده یا مفاهیم آن کسبوکار است.
اگر ارزش یک شرکت بر اساس فناوری آن شرکت باشد، مهم است که بنیانگذاران از مالکیت معنوی ایدههای خود حفاظت کنند. از چالشهای راهاندازی یک شرکت نوآور سرمایه، نیروی انسانی و هزینههای پایه مثل اجاره دفتر و منشی است؛ برخی از شرکتهای نوآور برای کاهش این هزینهها از دفتر کار مجازی استفاده میکنند.
شرکتهای نوآور معمولاً به دنبال جذب حمایت مالی هستند، و همزمان به دنبال ایجاد مزیتهای رقابتی نسبت به سایر رقبا هستند. از این رو این شرکتها میکوشند تا با بازاریابی و ایجاد یک شبکه فروش منسجم زمینه مناسبی برای کسب و کار خود فراهم کنند. با این حال، سرمایهگذاری در شرکتهای نوآور یک نوع سرمایه گذاری خطرپذیر دانسته میشود. رشد استارتاپ ها نسبت به کسب و کارهای سنتی و صنایع بسیار بیشتر است به طوری که ممکن است در کمتر از یک هفته یا ده روز به میزان دو برابر رشد کنند.
دیدگاه خود را بنویسید