پیمان پوررجب


مراحل توسعه کارآفرینی از طریق خانواده به شرح زیر است؛

1- مراحل نهادینه کردن فرهنگ کارآفرینی

خانواده به عنوان انتقال دهنده جبهه‌ای از اصطلاحات آیین‌ها و رفتارهای اجتماعی می‌تواند نقش ثمر بخش خود را جهت آشنایی با مفاهیمی مثل"توفیق طلبی" "استقلال طلبی" و "خطر پذیری" در عرصه فعالیت اقتصادی و همسازی با واقعیت‌های کاری در جامعه به اعضای خود ارزانی دارد.

نوع نگرش والدین به دنیای پیرامون خود و چگونگی تجسم ارزشهای اجتماعی برای فرزندان در شکل گیری آینده شغلی آن‌ها می‌تواند راه را برای دستیابی به اقتصاد سالم هموار سازد.

مثلاً چنانچه کسب موفقیت در جهت خلق ثروت وایجاد فرصت‌های شغلی جدید به عنوان بخشی از ارزش‌های مورد نظر والدین برای فرزند به تصویر کشیده شود. نوجوانان در چنین شرایطی ذهن خود را برای رسیدن به چنین موقعیتی آماده می‌سازند.

در ادامه چنین فرایند ذهنی فرد به دنیا راه‌های دستیابی به چنین موقعیتی است. او موقعیت‌های متفاوت را با هم مقایسه می‌کند شبیه سازی ذهنی انجام می‌دهد به پرس و جو می‌پردازد و گاهی اوقات در نشریات کتب محیط مدرسه و حتی مجالس سخنرانی پرسشهای ذهنی خود را دنبال می‌کند.

آنگاه فرد با آگاهی از ارزش کار و تلاش اماده است بخش بزرگی از خواسته‌ها آرمان‌ها و ارزش‌های مورد نظر خانواده خود را به محک تجربه بگذارد. پیروی از کلیشه‌های سنتی و تکراری در عرصه کار و فعالیت به خانواده و جامعه صدمات جبران ناپذیری وارد می‌سازد.

2- تعیین مسیر شغلی

فضای درون خانواده خصوصاً رهنمودهای والدین به فرزندان این امکان را به آن‌ها می‌دهد تا با گسستن از عادات و معتقدات پیشین خود یا سایر افراد خانواده رفتار جدیدی را مورد کند و کاو قرار داده و خود را با نظم اجتماعی نوین هماهنگ سازند به شکلی که بتوانند بر فراز خواسته‌ها و آرزوهای ذهنی خود و منطبق بر نظام‌های مدرن پر و بال بزنند و از نفوذ وسلطه اندیشه و روش‌های سنتی در رفتار آتی خود بکاهند.

در ادامه چنین روندی نقش آفرینی فرزند در درون خانواده معطوف به فرایندهای تولید و خلق ارزش در جامعه خواهد شد. در این ارتباط والدین با شناخت توانمندی‌های بالقوه فرزندان خود وهدایت آن در مسیر شغلی نقش مهمی در شناسایی وپرورش افراد خلاق و کارآفرین در جامعه ایفا می‌کند.

3- توانمند سازی (یادگیری فن آوری های جدید)

حمایت و تشویق والدین جهت یادگیری فن آوری های جدید از جمله فن آوری های تکنولوژی و اطلاعاتی و معرفی مشاغلی که امکان کسب درآمد بالا را برای فرزندان فراهم می‌سازد آنان را علاوه بر نقش آفرینی در درون خانواده معطوف به اهداف توسعه در سطح جامعه یعنی کار مفید و بهره وری بالا خواهد کرد.

تغییر نگرش‌ها و رفتارهای کلیشه‌ای در مورد ایفای نقش‌های خانوادگی و اجتماعی و تشویق فرزندان به رفتارهای مثبت اقتصادی و اجتماعی آنان را افرادی کارآمد و هدفمند می‌پروراند. زیرا پیروی از کلیشه‌های سنتی و تکراری در عرصه کار و فعالیت هم به خانواده و هم به جامعه صدمات جبران ناپذیری وارد می‌سازد.

به همین دلیل گذر از این مرحله تأثیر پذیری فرد از تغییرات جدید و پذیرش مسئولیت خطیر اجتماعی به منظور ایجاد کسب و کار جدید و دسترسی به موقعیت‌های بهتر و جدید تراز فرد یک انسان مستقل و توانمند می‌سازد که در عرصه‌های گوناگون زندگی ضمن پذیرش نقش‌های متفاوت می‌تواند مفید واقع شود. کار آفرینان افرادی هستند که با تزریق فکر و ایده خود به کالبد اقتصادی جامعه مسیر رشد و توسعه را هموار می‌کنند.

4- راه اندازی و اداره کسب و کار اقتصادی

در این مرحله فرد با ارزیابی مشاغل متناسب با خواسته‌های خود و خانواده به خلق ایده در زمینه کار و فعالیت می‌پردازد، چارچوب فکری خود را در قالب طرح کسب و کار به جامعه عرضه می‌کند سپس با مدیریت خود فعالیت اقتصادی را آغاز می‌کند.

در این مرحله والدین با استفاده از تجارب خود می‌توانند فرزندانشان را جهت اداره کسب و کار یاری کنند. هر چند ممکن است این نیز صرفاً متوجه حمایتهای مالی آن‌ها نباشد. با ادامه حمایت خانواده و تقویت روحیه کار آفرینی در فرزندان به منظور راه اندازی و مدیریت کسب و کاراقتصادی توسط آنان نتایج ذیل متوجه خانواده خواهد شد:

  • ایجاد و توسعه اشتغال در بخش‌های اقتصادی کشور و به تبعان استقلال اقتصادی خانواده‌ها
  • دگرگونی در روند تولید با استفاده از تکنولوژی پیشرفته و به دنبال آن تغییر در فرهنگ مصرف
  • تنوع شغلی و ایجاد رقابت گسترده در بازارهای اقتصادی
  • بسط و توسعه صادرات با اتکا به منابع موجود در کشور
  • کاهش نرخ بیکاری وتورم وبه دنبال آن کاهش آسیب‌های اجتماعی در جامعه