نادیا هرن
ترجمه پیمان پوررجب


بیان یک داستان قدرتمند که برند و محصولات یا خدمات شما را از رقبا متمایز می‌کند، برای موفقیت کسب و کار شما بسیار مهم است. بسیاری از ما این سؤال اغلب کودکان را می دانیم که می­پرسند "چرا"؟ با این حال، "چرا" بهترین سؤال برای پرسیدن است؛ مهم نیست که چند سال در توسعه برند خود فعالیت دارد؛ بلکه مهم است معنی "چرا" در برند را بدانید.

«چرا» پشت یک برند چیزی است که مشتریان و سرمایه گذاران به آن توجه می‌کنند. نادیا هرن، بنیانگذار گِت پابلیش (Get Publish) و ارتباطات بازاریابی، می‌گوید: وقتی بتوانید هدف برند خود را تعریف و بیان کنید - چرایی - این پتانسیل خلاقانه را دارد که به افراد بیشتری دسترسی پیدا کنید که به طور واقعی پاسخ دهند و نیازهای آنها را از نظر احساسی با آنچه شما ارائه می‌دهید مرتبط کنند.

هیچ کس نمی‌خواهد چیز به او فروخته شود، اما همه می‌خواهند با اختیار بخرند. مردم به کاری که شما انجام می‌دهید نمی‌پردازند، بلکه می‌خرند که چرا آن کار را انجام می‌دهید. هدف اغلب دلیلی است که چرا سفر تجاری خود را شروع کرده‌اید و چگونه می‌توانید برای حل یک مشکل، یافتن راه حل، و حتی تسکین درد شخصی که از او مراقبت می‌کنید، کاوش کنید.

هدف کسب و کار شما فراتر از کسب درآمد است و در عین حال به درستی توسط اهداف خیرخواهانه شما انجام می‌شود. وقتی یک برند بتواند نیازهای تجاری خود را با نیازهای عاطفی عمومی هماهنگ کند، مردم پاسخ می‌دهند.

نویسنده و کارشناس سیمون سینک (Simon Sinek) واقعاً آن را به بهترین شکل توضیح داد: "مردم کاری را که شما انجام می‌دهید را نمی‌خرند. آن‌ها آن چیزی را می‌خرند که چرا شما این کار را می‌کنید."

سینک یک تئوری کامل پیرامون این ایده ایجاد کرده است، به نام "دایره طلایی" که به بازاریابی برند چارچوبی می‌دهد تا ارزش‌های پیشنهادی خود را با شروع هدفش متمایز کند.
بسیاری از برندهای بسیار موفق در تعریف و بیان هدف برند حکمت خود را دیده‌اند: نایک می‌خواهد "الهام‌بخشی و نوآوری برای هر ورزشکاری در جهان بیاورد"، مهم نیست که آن ورزشکار چه کسی باشد. استارباکس در تلاش است تا "روح انسان را الهام بخشد و پرورش دهد - یک نفر، یک فنجان و یک محله در یک زمان." این‌ها فقط شعار نیست آنها کلماتی هستند که برای تجسم تمایل به ایجاد تفاوت در حین امرار معاش هستند و مردم در سطوح مختلف به آن توجه می‌کنند.

یک تجزیه و تحلیل اخیر نشان داد که در حالی که 75 درصد از مصرف‌کنندگان بیشتر به کسب‌وکارهای هدف‌محور اعتماد می‌کنند، تقریباً 80 درصد افراد موافق بودند که تمایل بیشتری به کار برای سازمان‌هایی دارند که هدف مشخص‌تری دارند.

بدیهی است که هدف مهم است، و از طرق متعدد، برای مشتریان بالقوه و افرادی که ممکن است در تلاش برای تحقق هدف، نیازها و چرایی خودشان باشند، منحصر به فرد است.


هرن معتقد است که با پرسیدن این سؤالات کلیدی از خود می‌توانید هدف برند خود را کشف کنید:

  • دلیل و داستان نحوه راه اندازی کسب و کار یا توسعه محصول یا کسب و کار خود چه بود؟
  • مشکل/نیاز/راه حل کلیدی که می‌خواستید با ایجاد محصول/خدمت یا راه اندازی کسب و کار خود حل کنید چه بود؟
  • کسب و کار شما چه تفاوتی برای جامعه و جهان خود دارد یا به این فکر کنید که چگونه کسب و کار شما زندگی دیگران را بهتر می‌کند؟
  • اگر شما، کسب و کار یا سازمانتان وجود نداشتید، چه خلایی وجود خواهد داشت" چه کسی ضرر خواهد کرد و چه ضرری برای دیگران، جامعه و این دنیا خواهد داشت؟


هنگامی که واقعاً از خدماتی که برای دیگران و بشریت انجام می‌دهید حمایت کردید، می‌توانید یک داستان معتبر برای بازاریابی برند خود ایجاد کنید، در مورد اینکه چگونه واقعاً برای رفع نیازهای دیگران کار می‌کنید و در زندگی یا کسب و کار آنها تغییر ایجاد می‌کنید.