پیمان پوررجب
این روزها شاهد حضور جمع وسیعی از کاربران گوشیهای هوشمند در شبکههای اجتماعی هستیم؛ این امر تا جایی پیش رفته است که بسیاری از صاحبان مشاغل و مدیران شرکتها با استفاده از حضور گسترده کاربران، سعی در معرفی محصولات و خدمات خود دارند چرا که نه تنها میتوانند به تعداد بشماری از مشتریان دست یابند بلکه دسترسی به آنها نیز سهل و متنوع است.
اخیراً در یکی از مجلات مشهور با نام نکستوب در رابطه با تأثیر شبکههای اجتماعی بر گسترش و توسعه کسب و کارهای دیجیتالی گزارشی انجام شد که در آن از شبکههای اجتماعی به عنوان یک منبع قدرت بی همتا برای معرفی و تبلیغات محصولات یاد شده است، چرا که تبلیغات صورتگرفته در شبکههای اجتماعی بصورت ویروسی پخش میگردد. بر این اساس برآورد شده است که میزان کاربران شبکههای اجتماعی تا ۳ میلیارد نفر خواهد رسید که این تعداد میتواند بر توسعه و رونق کسب و کارهای دیجیتالی تأثیرات شگرفی بر جای بگذارد.
به طور کلی بازاریابی مبتنی بر شبکههای اجتماعی به مجموعهای از فعالیتهای بازاریابی گفته میشود که از روابط اجتماعی شکلگرفته بین افراد برای افزایش فروش سازمان استفاده میکند. نمونههای متفاوت بازاریابی مبتنی بر شبکه، بازاریابی دهان به دهان، انتشار نوآوری، بازاریابی شایعه و بازاریابی ویروسی نامیده میشود در این بین، بازاریابی دهان به دهان اعتبار بیشتری نسبت به دیگر فرمهای بازاریابی دارد. زیرا ارتباط مستقیمی بین ارسالکننده اطلاعات و بازاریاب وجود ندارد، بنابراین اطلاعات مستقل از طرز فکر شخصی در نظر گرفته میشود.
در حال حاضر وجود گوشیهای هوشمند، دسترسی کاربران را به اینترنت تسهیل کرده است و موجب شده بسیاری از شرکتها به فکر بهره برداری از این فرصت، جذب بیشتر مشتریان و معرفی محصولات باشند. آنها بدون هیچ معطلی اقدام به راهاندازی کمپینهای تبلیغاتی کردهاند که در آن اطلاعاتی در رابطه با خدمات و تولیدات در اختیار طرفداران کمپین قرار میگیرد. تکرار مداوم نام تجاری یا نشان تجاری موجب میشود مخاطب با آن همنوا شود و پس از مدتی برای خرید محصولات اقدام کند.
این امر به تدریج بسیاری از کاربران را از حالت بالقوه به مشتریان وفادار تبدیل میکند. امروزه مشتریان به طور چشمگیری رفتارهایشان را همراستا با تکنولوژی و محیط اقتصادی دنیا تغییر میدهند، و میزان تعامل کاربر با شرکتها نیز در حال گسترش است. آنها حجم زیادی از اطلاعات را به دست میآورند، از محصولات با خبر و با آنها آشنا میشوند و اعتمادشان را نسبت به تبلیغات از دست میدهند، محصولات و خدمات سفارشی را ترجیح میدهند و کانالهای خرید خود را تغییر میدهند.
بنابراین کسب و کارها برای بقای خود مجبور به اصلاح یا حتی تغییر استراتژیهای تبلیغاتی خود برای از عهده بر آمدن تغییرات، حقایق و رفتارهای مشتریان خود هستند. شبکههای اجتماعی در سالهای اخیر جایگاه قابل توجهی در اینترنت پیدا کردهاند و به رده پربینندهترینهای فضای مجازی راه یافتهاند.
گرایش به سایتهای شبکههای اجتماعی در سراسر دنیا همچنان رو به رشد است. شبکههای اجتماعی با اینکه عمر خیلی زیادی ندارند اما در زندگی روزمره افراد نقش بسیار پررنگی داشتهاند و بسیاری از کاربران روزانه حداقل یک بار به صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی که عضو هستند سر میزنند و به همین خاطر توجه به آنها از اهمیت فوق العاده زیادی برخوردار است.
شبکههای اجتماعی ابزار قدرتمندی برای پیشبرد اهداف مسئولان روابط عمومی و بازاریابان هستند زیرا میتوانند دسترسی به افراد تأثیرگذار را تسهیل کنند، به مشتریان پشتیبانی برخط بدهند و کاربران فعال را به یکی از منابع قدرتمند تبلیغات کسب و کار تبدیل نمايند.
دیدگاه خود را بنویسید