سایت bizmag.co.za
ترجمه پیمان پوررجب


آیا می‌دانستید که برخلاف آنچه ممکن است تصور شود، گروه‌های سنی بالاتر سریع‌ترین رشد مخاطبان بسیاری از پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی را دارند؟ به عنوان مثال، فیس‌بوک در سال گذشته شاهد افزایش 25 درصدی کاربران بالای 65 سال بود، در حالی که افراد بالای 50 سال نشان دهنده سریع‌ترین رشد مخاطبان اسنپ چت هستند. توصیه می‌کند:

«وقتی برندها تصمیم می‌گیرند که در رسانه‌های اجتماعی حضور داشته باشند، ابتدا باید سن مخاطبان را در هر پلتفرم در نظر بگیرند، زیرا این مهم دارد، نه تنها در پیام‌هایی که باید استفاده کنند، بلکه در قالب آن نیز». آلیستر ارینگتون از Ad Dynamo.

ارینگتون برخی از محبوب‌ترین پلتفرم‌های امروزی و گروه‌های سنی معمولی مخاطبان مرتبط با هر کدام را باز می‌کند:

■ توانایی تیک تاک (TikTok) در ارائه آزادی خلاقانه بی‌رقیب، بیان خود و قابلیت اشتراک‌گذاری برای مخاطبان جهانی، آن را به پلتفرم برتر با نسل زِد (Gen Z) تبدیل کرده است. این قابلیت برای نسلی که با فناوری دیجیتال بزرگ شده‌اند و برای بیان فردی ارزش زیادی قائل است، مهم است. رقص و موسیقی پاپ پرطرفدار تمایل دارند بر این پلتفرم تسلط داشته باشند، و نسل زِد نیز از TikTok به عنوان ابزاری برای بیان نظرات مرتبط با مسائل اجتماعی-اقتصادی و محیطی استفاده می‌کند. فقط باید به این فکر کرد که چگونه جوانان به TikTok رفته‌اند تا در مورد موضوعاتی مانند تغییرات آب و هوا و جنبش " سیاهان مهم است" اظهار نظر کنند.

■ با توجه به مدت زمانی که وجود داشته است، کسانی که سن بیشتری دارند تمایل دارند در اسنپ چت حضور داشته باشند. این کاربران – که گاهی اوقات از آنها به عنوان «نسل من» یاد می‌شود – در ابتدا به دلیل توانایی آن در اشتراک‌گذاری بصری زندگی روزمره خود قبل از اینکه رقبای مانند اینستاگرام به جریان اصلی تبدیل شوند، به این پلتفرم هجوم آوردند.

با گذشت زمان، افراد مسن بیشتر به این پلتفرم عادت کرده‌اند و اکنون آن را به عنوان وسیله‌ای برای ایجاد روابط معتبرتر و شخصی‌تر آنلاین ترجیح می‌دهند، زیرا اسنپ­چت توانایی اشتراک‌گذاری شخص به خود را تقویت کرده است. با این حال، این پلت فرم نسل زِد را نیز مجذوب خود می‌کند، به دلیل فناوری که از آن استفاده می‌کند و این یک نسل بسیار بصری است. در سطح جهانی، نسل زِد با این پلتفرم بزرگ شده است، بنابراین آنها آن را می‌شناسند و به آن اعتماد دارند. از آن برای ارتباط با یکدیگر استفاده می‌کنند. به طور معمول، اسنپ چت افراد 18 تا 34 ساله را جذب می‌کند.

■ اسپاتیفای (Spotify) تقریباً همان مخاطبان اسنپ­چت را دارد زیرا کاربرانی را جذب می‌کند که با این درک بزرگ شده‌اند که اکنون خدمات به صورت رایگان در ازای حمایت مالی، تبلیغات یا افزونه‌ها در دسترس شما هستند. این تا حد زیادی بخشی از سبک زندگی نسل هزاره است، در حالی که نسل‌های قدیمی‌تر تمایل دارند تبلیغات تلویزیونی را ترجیح دهند. اما رشد در میان نسل هزاره نیز به دلیل توانایی اسپاتیفای در تأمین نیاز نسل هزاره برای رضایت فوری بوده است، که پلتفرم‌های پخش درخواستی به برآورده کردن آن کمک می‌کنند.

■ گروه سنی 20 تا 35 سال از مخاطبان اصلی و احاطه­کننده اینستاگرام هستند، زیرا نه تنها یک رسانه بصری است، بلکه یکی از اولین پلتفرم‌هایی بود که از محتوای موقت استفاده کرد که توسط این نسل ترجیح داده می‌شود. این نسل اینستاگرام را به یک پلتفرم اصلی برای کاربران تبدیل می‌کند تا فعالیت‌های روزانه و سبک زندگی خود را به نمایش بگذارند، که مستقیماً به اولویت نسل هزاره برای بیان تجارب استفاده می­شود.

■ کاربران توییتر (شبکه ایکس نونی) خود را به عنوان اولین کسانی قرار می‌دهند که اخبار فوری را منتشر می‌کنند و این پلتفرم را به نسل‌های قدیمی‌تر وام داده است. برای بعد از جنگ جهانی دوم آمریکا (Baby Boomers)، توییتر وسیله‌ای برای بیان ایده آلیسم پس از جنگ است، در حالی که برای فرماندهان وسیله‌ای برای ابراز عقیده و بیان فردگرایی است. به این دلایل، افراد بالای 40 سال معمولاً با توییتر تعامل دارند.

■ فیس بوک در بین نسل‌های قدیمی بسیار محبوب شده است، به خصوص که راهی برای آنها برای ارتباط با خانواده و دوستان است. در واقع، نسل بعد از جنگ جهانی دوم آمریکا استفاده از فیس بوک خود را از سال 2015 دو رقمی افزایش داده است، در حالی که نسل‌های جوان، به ویژه نسل زِد، به نفع رقبایی که محتوای موقت ارائه می‌دهند، به طور فزاینده‌ای نسبت به این پلت فرم بیزار هستند.

صحبت از نسل زِد، با توجه به اینکه این یکی از بازارهای مورد تقاضا برای برندها است، ارینگتون توصیه می‌کند که تبلیغات آنها باید تا حد امکان ارگانیک به نظر برسد. "شما باید رفتار را در پلتفرم‌هایی که Gen Z استفاده می‌کند منعکس کنید. به عنوان مثال، اگر یک رفتار خاص در حال رشد است، برند باید این را تکرار کند. با این حال، من همچنین معتقدم که برندها باید آینده نگری داشته باشند تا از این روندها جلوتر باشند و پلتفرم را با جنبش­ها و فرهنگ­های خود تبلیغ کنند. بهترین راه برای انجام این کار، یافتن محتوا یا موضوعاتی برای بازگرداندن از گذشته است – پوسته پوسته کردن آن، ساختن آن برای خود و احیای آن."

او با نگاهی به نسل بعدی، که به عنوان نسل آلفا نیز شناخته می‌شود، معتقد است که این جمعیت توسط پلتفرم‌هایی مانند TikTok آماده می‌شود تا خود را تنها از طریق ویدیو بیان کنند. اسنپ چت ایده ارتباط بصری را معرفی کرد و TikTok آن را تقویت کرد. نسل آلفا چیزی جز ویدیو نمی‌داند، بنابراین اگر برندی بازاریابی دوربین را در استراتژی خود وارد نکند، این نسل را از دست خواهد داد.

ارینگتون خاطرنشان می‌کند که برندهایی مانند برندهایی در صنایع بانکداری، خرده‌فروشی و خودروسازی وجود دارند که با موفقیت در پلتفرم‌های مختلف بازاریابی کرده‌اند تا به نسل‌های مختلف در مراحل مختلف زندگی خود دسترسی پیدا کنند. "این به ایجاد وفاداری مادام العمر به برند کمک می‌کند که در نهایت می‌تواند بر تصمیم گیری در خط تأثیر بگذارد."

ارینگتون نتیجه می‌گیرد: «صرف نظر از اینکه بازاریابان کدام پلتفرم را انتخاب می‌کنند، آن‌ها نه تنها باید بدانند که چه کسی را هدف قرار می‌دهند، بلکه باید بدانند که هر پلتفرمی چه چیزی را به بهترین نحو ممکن می‌کند و آن را با استراتژی خود مطابقت دهد.