جاناتان بیرچ
ترجمه پیمان پوررجب
"بازاریابی" ممکن است پیچیده به نظر برسد (برای شرکتهای بزرگ، چنین است). اما برای کسب وکار کوچکی مانند کسب وکاری که احتمالاً میخواهید ایجاد کنید نه، معنای واقعی آن این است که به مردم اطلاع دهید که وجود دارید!
ابتدا، بازاریابی چیست؟ این راهی است که به مشتریان بالقوه خود بفهمانید که در کسب وکار هستید و یک محصول یا خدمات عالی برای ارائه دارید.
چگونه انتظار دارید مردم چیزی را بخرند، در حالی که در مورد آن چیزی نمیدانند؟
به راهنمای ما برای شروع بازاریابی کسب و کار خود برای کارآفرینان جوان خوش آمدید.
انواع بازاریابی
دو استراتژی بازاریابی اصلی وجود دارد که اکثر مشاغل از آن استفاده میکنند: بازاریابی دیجیتال و بازاریابی سنتی. پس تفاوت چیست؟ بازاریابی دیجیتال (همانطور که میتوانید حدس بزنید) تبلیغات در اینترنت است، در حالی که بازاریابی سنتی هر چیز دیگری است.
بازاریابی دیجیتال چیست؟
بر اساس ویکی پدیا، بازاریابی دیجیتال بخشی از بازاریابی است که از فناوریهای مبتنی بر آنلاین استفاده میکند که مشتریان از طریق رایانههای رومیزی، تلفنهای همراه و سایر دستگاهها به آن دسترسی دارند.
همانطور که همه میدانند، این روزها انجام کاری بدون اینترنت سخت است. جایی است که بیشتر مردم برای دریافت اخبار، سرگرمی و ارتباط با دوستان و خانواده به آنجا میروند. به عنوان یک کسب و کار، باید در پلتفرمهای دیجیتال مناسب حضور داشته باشید تا مشتریان بالقوه شما بتوانند شما را پیدا کنند.
نمونههایی از تبلیغات دیجیتال
- پنجرههای باز شونده
- بهینه سازی موتور جستجو
- تبلیغات رسانههای اجتماعی
- اینفلوئنسر مارکتینگ رسانههای اجتماعی
- کمپینهای پرداخت به ازای کلیک
- بازاریابی ایمیلی
بازاریابی سنتی چیست؟
بازاریابی سنتی شکل اصلی بازاریابی است که در گذشته قبل از اینترنت استفاده میشد و تا به امروز نیز مورد استفاده قرار میگیرد. بازاریابی تلفنی، تبلیغات رادیویی و تلویزیونی، تبلیغات روزنامهها و مجلات، آگهیها، پوسترها و تبلیغات کتاب، حتی تبلیغات روی کبریت تنها چند نمونه از بازاریابی سنتی هستند. (این نوع رسانهها ممکن است از طریق اینترنت قابل دسترسی باشند اما همچنان میتوان به صورت آفلاین به آنها دسترسی داشت.)
بهترین راه برای بازاریابی یک کسب و کار برای یک کارآفرین جوان چیست؟
این بستگی به کسب و کار شما دارد. اگرچه سوالی که باید بپرسید این است: مشتریان ایدهآل شما کجا میروند؟ هنگامی که به تبلیغات فکر میکنید، مهم است که بدانید آنها چه کسانی هستند، کجا هستند و چه چیزی از شما نیاز دارند.
در اینجا بیاموزید که چگونه مشتریان ایده آل خود را شناسایی کنید.
گام بعدی برای بازاریابی کسب و کار شما این است که تصمیم بگیرید چگونه آن را به مشتریان بالقوه ارائه دهید یا برندسازی کنید. توسعه یک استراتژی برندینگ خوب مانند آماده شدن برای یک قرار است. اولین برداشت مهم است آیا لوگو دارید؟ در مورد یک وب سایت یا پروفایلهای رسانههای اجتماعی چطور؟ اینها همه چیزهایی هستند که باید قبل از اینکه به بازاریابی فکر کنید، داشته باشید.
هر کاری که انجام میدهید، آن را با محتوا انجام دهید.
هنگامی که آن چیزها را در جای خود قرار دادید، زمان آن فرا رسیده است که محتوایی برای ارائه پیام خود به مشتریان خود ایجاد کنید. نیازی را که میتوانید با محصول یا خدمات خود برطرف کنید شناسایی کرده و محتوای خود را بر اساس تأثیر آن بر مشتریان خود طراحی کنید.
مثال:
"گیب" (Gabe) در حال راه اندازی کسب و کاری است که کفشهای کلاسیک قدیمی را با طرحهای سفارشی تازهترمیم میکند. دیوید، مشتری ایده آل او، فکر میکند به کفشهای جدید نیاز دارد اما به جفت مورد علاقهاش وابسته است.
پیام "گیب": «هنوز آن "جردنها" (Jordans) را بازنشسته نکنید، آنها را با (ReKicks Shoe Services) بازسازی کنید.» این پیام با عکسهایی از کفشهای ترمیم شده همراه است - قبل و بعد از عکس.
"گیب" میتواند این محتوا را در رسانههای اجتماعی، وبسایت خود، خدمات فهرست کسبوکار یا روشهای قدیمی به اشتراک بگذارد. بهتر از این، گیب میتواند روند بازیابی کفشهای قدیمی را ضبط کند و سپس ویدیو را در کانال یوتیوب خود و دیگر پلتفرمهای رسانههای اجتماعی پست کند.
این راهنمای کارآفرین جوان برای بازاریابی کسب و کار خود با استفاده از رسانههای اجتماعی را بررسی کنید.
همه انواع بازاریابی دارای مزایا و معایبی هستند. پیامهای دیجیتالی آسانتر و ارزانتر در سراسر جهان توزیع میشوند و میتوانند به راحتی توسط مشتریان خوشحال دوباره به اشتراک گذاشته شوند. اما ممکن است دسترسی به مشتریان مسنتر با بازاریابی سنتی آسانتر باشد.
ادامه دهید
همیشه حداقل 20 درصد از زمان خود را به بازاریابی کسب و کار خود اختصاص دهید تا پیامهای تازه و دائمی برای اشتراک گذاری با طرفداران خود داشته باشید. در نهایت، بازاریابی یک فرآیند مداوم است. مطمئن شوید که پس از به دست آوردن مشتریان، خدمات برجستهای را ارائه دهید تا بتوانید مشتریانی که برای اولین بار در آن حضور دارند را به طرفداران مادام العمر تبدیل کنید.
نرم افزار طراحی رایگان برای بازاریابی کسب و کار شما
باور کنید یا نه، ابزارهای خارق العاده ای برای بازاریابی کسب و کار شما از طراحی گرافیک، تولید ویدئو، مدیریت رسانههای اجتماعی و موارد دیگر وجود دارد. در حالی که برای دسترسی کامل به این موارد باید هزینه پرداخت کنید، هنوز کارهای زیادی میتوانید با بستههای اولیه و رایگان و آزمایشی انجام دهید.
- نرم افزار طراحی گرافیک (Graphic Design Software)
- کانوا (Canva)
- اسنپا (Snappa)
- نرم افزار آدوبی فتوشاپ (Adobe Photoshop)
- نرم افزار رایگان ویدئو (Free Video Software)
- ریپل (Ripl)
- تبلیغات (Promo)
- ویرایشگر ویدیوی یوتیوب (Youtube Video Editor)
- نرم افزار و ابزار بازاریابی رایگان (Free Marketing Software and Tools)
هوت سوئیت (Hootsuite)
"هوت سوئیت" یک برنامه زمان بندی خودکار پست برای کانالهای رسانههای اجتماعی شما در یک پلت فرم است. محتوای رسانههای اجتماعی خود را طراحی و برنامهریزی کرده و به طور همزمان در همه کانالهای خود ارسال کنید. میتوانید حداکثر سه حساب همگامسازی شده برای طرح رایگان داشته باشید.
هاب اسپات (Hubspot)
"هاب اسپات" مکانی جادویی است که در آن میتوانید تمام نیازهای بازاریابی ورودی خود را از ردیابی تبلیغات، تقسیم بندی لیستها و ایجاد خبرنامههای ایمیل زیبا گرفته تا وبلاگها را برطرف کنید. حتی میتوانید در حین ساخت محتوا، پیشنهادات "سئو" (SEO) را دریافت کنید.
هشتگ کردن (Hashtagify)
"هشتگ کردن "یک کلیدواژه عالی جستجو برای ایدههای هشتگ میباشد زمانی که در توییتر یا اینستاگرام پست میکنید. پلتفرمهای دیگر ممکن است از هشتگ استفاده کنند، اما قرار گرفتن در معرض، لزوماً به روند جستجو بستگی ندارد.
موز (Moz)
هنگام کار بر روی "سئو" وب سایت خود تا 10 درخواست جستجو در ماه به صورت رایگان دریافت کنید. "موزبار" (Mozbar)، یک افزونه رایگان کروم را نصب کنید تا دامنه و اعتبار صفحه وبسایتهای مختلف را بررسی کنید.
هرگز یادگیری را متوقف نکن
بازاریابی میتواند یک فرآیند طاقت فرسا باشد، به خصوص زمانی که تازه شروع به کار کردهاید! بهترین توصیه ما این است که فقط چند استراتژی بازاریابی را برای شروع و ساختن از آنجا انتخاب کنید. دنیای بازاریابی با ابزارها و تاکتیکهای جدید برای دستیابی به مشتریان و رشد کسب و کار شما همیشه در حال تحول است.
دیدگاه خود را بنویسید