تیم استوبیرسکی
ترجمه پیمان پوررجب


کارآفرین کیست؟

کارآفرین کسی است که یک سرمایه گذاری تجاری را راه اندازی می‌کند، معمولاً در قالب یک شرکت تولید کننده و فروش محصول یا ارائه خدمات. کارآفرینان اغلب به عنوان نوآورانی در نظر گرفته می‌شوند که یک مشکل یا فرصت را شناسایی می‌کنند، سپس راه حلی را توسعه می‌دهند که هیچ کس دیگری آن را تشخیص نداده است.

«کارآفرینان - اعم از افراد یا تیم‌ها - به طور فعال محیط را برای یافتن فرصت‌ها بررسی می‌کنند یا در حین زندگی و کار آنها را کشف می‌کنند. آن‌ها فرضیه‌هایی را در مورد آنچه مشتریان می‌خواهند یا نیاز دارند و چگونه می‌توانند ارزشی را به مشتری ارائه دهند، تشکیل می‌دهند.

کارآفرینان موفق فقط ایده‌های خود را به پیش نمی‌برند. اول، آن‌ها به دنبال تأیید وجود تقاضا هستند. یعنی دنبال این هستند که واقعاً تقاضا برای چیزی که مدنظرشان است تولید کنند یا ارائه دهند وجود دارد یا نه؟

یکی از راه‌هایی که آنها این کار را انجام می‌دهند از طریق آزمایش است. کارآفرینان «افراد را جذب می‌کنند و پول سرمایه‌گذاری می‌کنند تا مشخص کنند آیا مشتریان واقعاً برای محصول ارزش قائل هستند و می‌توانند آن را با هزینه‌ای قابل قبول تولید و تحویل دهند. آن‌ها اغلب برای بار اول در بازار ایده‌های متفاوت و حتی بهتری پیدا می‌کنند.


الزامات کارآفرینی

آیا آرزو دارید روزی کارآفرین شوید و شرکت خود را راه اندازی کنید؟ علاوه بر ایده کسب و کار، انجام این کار مستلزم داشتن مهارت‌ها و ویژگی‌های خاصی است.


1- ویژگی‌ها و رفتارهای کلیدی کارآفرینی

چندین محقق سعی کرده‌اند یک شخصیت یا مشخصات کارآفرینی خاص را در تلاش برای تعیین کمیت آنچه برخی از آنها را موفق‌تر از دیگران می‌کند، مشخص کنند.

اما هیچ مشخصات شخصیتی واحدی وجود ندارد که فرد را به عنوان یک کارآفرین به موفقیت برساند. با این حال، تعدادی از ویژگی‌های مشترک بین برخی از موفق‌ترین کارآفرینان جهان وجود دارد.

برخی از رفتارهای متمایز از ویژگی‌های شخصیتی و مرتبط با کارآفرینی عبارتند از کنجکاوی، مشاهده خوب، تیم­سازی، نیاز بیشتر به موفقیت، سازگاری، قاطعیت و پشتکار.

در حالی که می‌توان ادعا کرد که برخی از افراد بیشتر از دیگران تمایل به نشان دادن این رفتارها دارند، هر یک از این ویژگی‌ها را می‌توان از طریق آموزش و پرورش مناسب به دست آورد.


2- مهارت‌های اساسی کارآفرینی

به‌ویژه در مراحل اولیه راه‌اندازی یک کسب‌وکار، کارآفرینان مسئولیت انجام وظایف مختلفی را بر عهده دارند. این کار با وقت گذاشتن همراه است. قبل از اینکه یک بخش حسابداری، کارکنان بازاریابی و تیم توسعه محصول داشته باشید، احتمالاً باید برخی از این مسئولیت‌های حیاتی را انجام دهید.

وقت گذاشتن برای توسعه مهارت‌های خاص قبل از راه اندازی کسب و کارتان می‌تواند شانس موفقیت شما را به شدت افزایش دهد. در اینجا لیستی از مهم‌ترین مهارت‌هایی که همه کارآفرینان باید داشته باشند آورده شده است:

  • مهارت‌های ارتباطی، که هر روز در حین کار با فروشندگان، سرمایه‌گذاران، مشتریان و اعضای مختلف تیم در حال رشد خود از آن‌ها استفاده می‌کنید.
  • مهارت‌های سازمانی، که به شما قدرت می‌دهد تا به طور مؤثر در جهت اهداف خود کار کنید.
  • مهارت‌های مدیریت زمان، که در طول حرفه شما ضروری خواهد بود، به ویژه در اوایل، زمانی که مسئولیت‌های متعددی دارید.
  • تصمیم گیری مبتنی بر داده، که به شما امکان می‌دهد در مورد محصولات، خدمات، تجارت و مشتریان خود تصمیمات عینی و قابل اندازه گیری بگیرید.
  • تفکر استراتژیک، که به شما امکان می‌دهد فرصت‌ها و تهدیدهایی را کشف کنید که تصمیمات تجاری را آسان‌تر هدایت می‌کنند.



3- یک فرصت یا ایده کسب و کار

برای موفقیت یک سرمایه گذاری جدید، طرح کسب و کار باید حول یک فرصت قوی متمرکز شود. فرصت به عنوان یک سرمایه گذاری پیشنهادی برای فروش محصول یا خدماتی تعریف می‌شود که مشتریان مایل به پرداخت بیش از سرمایه گذاری‌های مورد نیاز و هزینه‌های عملیاتی هستند.

یک فرصت فراتر از یک ایده محصول است و فراتر از اقدام اولیه ورود به تجارت است. این طرحی است که نشان می‌دهد چگونه یک سرمایه­گذاری تمام سهامداران، از جمله مشتریان، بنیانگذاران، کارمندان، سرمایه گذاران، توزیع کنندگان و تأمین­ کنندگان را جذب، حفظ و پاداش می‌دهد."

این طرح پس از شناسایی یک ایده کسب و کار نوآورانه به پایان نمی‌رسد. در حالت ایده‌آل، ایده شما باید قبل از صرف منابع، زمان و تلاش برای زنده کردن آن اعتبارسنجی شود. پس از تأیید و پیگیری، باید دائماً کسب و کار خود را مجدداً ارزیابی کنید تا مشخص کنید که آیا نیاز به تطبیق با فرصت‌ها یا تهدیدهای جدید دارید یا خیر.


4- منابع و بودجه

در نهایت، برای راه‌اندازی کسب‌وکارتان، به منبعی از بودجه برای خرید تجهیزات و مواد، توسعه محصول یا خدمات خود، تکرار پیشنهادات و اصلاح فرآیندهایتان نیاز دارید. این که بودجه دقیقاً به نظر می‌رسد بسته به نوع کسب و کاری که راه اندازی می‌کنید و صنعت شما متفاوت است.

برای برخی از کارآفرینان، سرمایه­ گذاری شخصی امکان ­پذیر است. در چنین مواردی، یک کارآفرین ممکن است علاوه بر هزینه‌های مربوط به راه‌اندازی، پول کافی را برای پرداخت هزینه‌های زندگی خود کنار بگذارد تا زمانی که کسب‌وکار خود را راه‌اندازی و توسعه دهد.

تأمین مالی شخصی تنها گزینه موجود نیست. راه‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید انتخاب کنید، مانند:

  • اخذ وام خوداشتغالی
  • افزایش سرمایه از سرمایه گذاران
  • درخواست برای کمک‌های مالی (این ممکن است به ویژه برای سازمان‌های غیرانتفاعی مناسب باشد)
  • تأمین مالی جمعی از مردم
  • تکیه بر خط اعتباری

هر شکلی از سرمایه گذاری با مزایا و خطراتی همراه است. برای مثال، تأمین مالی شخصی به شما امکان می‌دهد کنترل کاملی بر کسب و کار و سود بالقوه خود داشته باشید، اما همچنین از شما می‌خواهد که ریسک شکست را نیز به دوش بکشید.

از سوی دیگر، افزایش سرمایه از سرمایه ­گذاران، به شما امکان می‌دهد ریسک خود را گسترش دهید و به طور بالقوه، کسب و کار خود را سریعتر راه اندازی کنید، اما شما را مجبور می‌کند که بخشی از کنترل خود را کنار بگذارید. در نهایت، شما باید تصمیم بگیرید که چه چیزی برای کسب و کار شما منطقی‌تر است.