پیمان پوررجب
استارت آپ ها دارای ویژگی هایی هستند که آن را از سایر شرکت ها جدا می سازد:
1- تازه و جدید
کسب و کارهای نوآور معمولاً یک ایده جدید یا یک اجرای تازه را ارائه میکنند که میتواند فروش محصول، ارائه خدمات، سرگرمی، بازی یا هر چیز دیگری باشد. تازگی ایده یا اجرای متفاوت، ویژگی برجسته کسب و کارهای نوآورهاست.
2- خطرپذیر
کسب و کارهای نوآورها حول ایدههایی با خطرپذیری بالا شــکل میگیرند، ضریب شکست در آنها بالاست، دلیل آن هم دقیق نبودن مدل درآمدی است چون بسیاری از این ایدهها نمونه قبلی یا پایداری برای الگو برداری پیشروی خود ندارند.
3- تکرارپذیر
در هر کسب و کار نوآور ارزشهایی خلق میشود، این تولید ارزش باید به صورت نامحدود قابل تکرار شدن باشد، مثل یک فروشگاه اینترنتی که ارزش آن فروش محصول با قیمت و شرایط مناسب بوده و به دفعات زیاد قابلیت تکرار شدن را دارد.
4- عدم قطعیت
عدم اطمینان کافی و دقیـق درباره تعداد مخاطب، مشتری، درآمد یا ابعاد بازار هـدف از دیگر ویژگیهای کسب و کارهای نوآور است.
5- چرخش بدون تعصب
هدف اصلی راه اندازی یک کسب و کارهای نوآور رسیدن به معیارهای تعیین شده مالی است. در این راه ممکن است به دلایل زیادی ایده اصلی با شکست مواجه شده یا رها شود، چرخش جزیی و کلی امری بدیهی در کسب و کارهای نوآورست. بنیانگذاران این کسب و کارها ممکن است مسیرهای مختلفی را تجربه کنند.
6- رشد سریع
کسب و کارهای نوآورها نسبت به کسـب و کارهای سنتی به شکل باور نکردنی رشـد میکنند. سـرعت رشـد مخاطبان اینستاگرام به یک ضرب المثل کسب و کارهای نوآوری تبدیل شده است. این برنامه در کمتر از ۲ سال بیش از ۳۰ میلیون کاربر جذب کرد، در حالی که حدود ۱۵ کارمند بیشتر نداشت.
7- گسترش پذیر
توان افزایــش چندین برابری درآمد بدون افزایش چشمگیر هزینهها از دیگر ویژگیهای یک کسب و کارهای نوآور اســت. به رشد نامتناســب و قابل درک یک کســب و کار در مقیاس با هزینهها، گســترش پذیری یا مقیاسپذیری گفته میشود.
8- مرتبط با فناوری
معمولاً کسب و کارهای نوآور یا کاملاً بر بســتر فناوری هستند یا مرتبط با فناوری. بر همین اساس و سایر ویژگیهای ذکر شده، هر وبســایت یا کسب و کار اینترنتی کسب و کارهای نوآور محسوب نمیشود.
9- ارزش آفرین
ارزش دریک کسب و کار نوآور به دو مبحث مجزای درهم تنیده گفته میشود. ارزش اقتصادی یعنی چیزی که کاربر حاضر به پرداخت هزینه به خاطر آن باشد و ارزش اعتباری یعنی کسی که یک بار خرید کرده به دفعات حاضر به خرید و در نهایت باعث پایداری و تکرار شدن ارزش اقتصادی باشد.
10- مبتنی بر آینده
کسب و کارهای نوآور معمولاً زودتر از بقیه نیازها را شناســایی میکنند، به همین دلیل ممکن اســت چالش کار در آینده پیشروی آنها باشد. گاهی شناسایی یک نیاز در آینده ممکن است خطرپذیری ایده را چنان افزایش دهد که در حال حاضر برای آن مشــتری چندانی وجود نداشته باشد. با این حال استارتآپها برای رشد نیازمند به شناسایی نیازهای آینده (زودتر از سایرین) هستند.
11- جذابیت
ایدههای کسب و کارهای نوآور صرف نظر از ماهیت معمولاً جذاب و دوستداشتنی هســتند. به همین دلیل است که رسانهها (حتی از نوع سیاســی و اجتماعی) به انتشار اخبار آنها علاقهمند هستند. جذابیت عامل بسیار مهمی در موفقیت یک کسب و کارهای نوآور است.
12- مبتنی بر راهکار
گفته میشود که بهترین کسب و کارهای نوآورها مشکلی را برای مردم حل کرده یا سادهتر میکنند. خیلی نمیتوان روی این موضوع تاکید کرد، چرا که کسب و کارهای نوآورهای مبتنی بر بازی و سرگرمی معمولاً مشکلی را حل نمیکنند اما تاکید میکنند که کسب و کارهای نوآوری که مشــکلی را حل کند زودتر به پایداری خواهد رسید.
13- کار مبتنی بر تیم
معمولاً اگر یک کسب و کار همه ویژگیهای کسب و کارهای نوآور (آنچه در این مطلب گفته شد) را داشته باشد اما ذینفع آن یک نفر یا یک سازمان باشد باز از نظر متخصصان و سرمایه گذاران ممکن است کسب و کارهای نوآور به حساب نیاید. خطرپذیری بالا ایجاب میکند هزینههای مالی و روانی کار و سود آن بین افراد متعدد تقسیم شــود. این یک اصل مهم در پایداری کسب و کارهای نوآورهاست.
دیدگاه خود را بنویسید