بِوِرلی بیرد
ماریسا آچانزا
ترجمه پیمان پوررجب


خوداشتغالی مسیری به سوی استقلال است که در آن افراد کسب‌وکار خود را اداره می‌کنند. این نوع کار انعطاف‌پذیری و استقلال را ارائه می‌دهد، اما مسئولیت‌هایی مانند نگهداری گزارش‌های مالی، ارائه اظهارنامه مالیاتی سالانه، پرداخت مالیات تخمینی و تأمین مزایای شخصی را نیز به همراه دارد.

از فریلنسری گرفته تا راه‌اندازی یک کسب‌وکار کوچک، فعالیت به عنوان یک کارآفرین انفرادی موفق نیازمند نظم، برنامه‌ریزی، سازگاری با چالش‌ها و دانستن زمان استفاده از متخصصان است.

دپارتمان امنیت اقتصادی آریزونا، خوداشتغالی را به عنوان «کار کردن برای خود به جای کار برای کارفرما» تعریف می‌کند.

از منظر این اداره، فرد خوداشتغال، کاری را انجام می‌دهد که در ازای دریافت حقوق از مشتریان و ارباب رجوع به جای کارفرما، انجام می‌شود. آن‌ها ممکن است وقت خود را به یک یا چند مشتری اختصاص دهند.

یک فرد خوداشتغال می‌تواند یک نهاد تجاری قانونی (شرکت) دیگر را ثبت یا تأسیس کند و به عنوان آن کار کند، اما این الزامی نیست. همچنین، اخذ مجوز ضروری نیست، مگر اینکه کسب و کار یا شغل او آن را الزامی کند. طبق آمار دفتر کار ایالات متحده، ایالات متحده تا ژانویه ۲۰۲۵ بیش از ۱۶.۳ میلیون فرد خوداشتغال داشته است.

خوداشتغالی یک مسیر شغلی است که در آن افراد برای خودشان کار می‌کنند، کسب و کار خود را اداره می‌کنند، یا به طور مستقل خدمات ارائه می‌دهند. برخلاف اشتغال سنتی، افراد به کارفرما وابسته نیستند و این به آنها انعطاف‌پذیری و کنترل بر کار و زندگی‌شان می‌دهد.

  • یک فرد خوداشتغال معمولاً دارای استعداد، مهارت یا خدمات قوی است که می‌تواند آن را به دیگران عرضه کند.
  • افراد خوداشتغال به جای کارفرما، توسط مشتریان و ارباب رجوع خود حقوق دریافت می‌کنند.
  • آن‌ها باید هر دو بخش حق بیمه بازنشستگی وحق درمان خود را بپردازند زیرا کارفرمایی برای تقسیم این تعهد ندارند.
  • آن‌ها همچنین باید پرداخت‌های مالیاتی تخمینی را با پیشرفت سال ارائه دهند زیرا مالیات از درآمد آنها کسر نمی‌شود.
  • درآمد آنها ممکن است منظم یا قابل پیش‌بینی نباشد.


خوداشتغالی هم هیجان‌انگیز و هم طاقت‌فرسا است. این امر مستلزم آن است که صاحبان مشاغل جنبه‌های مختلف کسب‌وکار خود را، از جذب مشتری گرفته تا مدیریت مالی، مدیریت کنند. نحوه کلی کار به این صورت است:

  • مهارت‌ها و علایق خود را شناسایی کنید: خوداشتغالی با شناخت استعدادها، مهارت‌ها و علایق شما آغاز می‌شود. چه نویسنده، طراح، مشاور یا تاجر باشید، پذیرش تخصص شما، پایه و اساس سفر کارآفرینی شما را بنا می‌نهد.


  • ساختار کسب‌وکار خود را انتخاب کنید: بسته به ماهیت کار و آرزوهای رشد خود، می‌توانید یک ساختار کسب‌وکار مناسب انتخاب کنید. هر ساختار پیامدهای قانونی، مالیاتی و مسئولیتی خود را دارد، بنابراین برای تصمیم‌گیری آگاهانه، تحقیق و مشورت با متخصصان را انجام دهید.


  • خدمات یا کسب‌وکار خود را بازاریابی کنید: بازاریابی مؤثر برای جذب مشتریان یا ارباب رجوع به کسب‌وکار شما ضروری است. ایجاد حضور آنلاین قوی از طریق وب‌سایت، رسانه‌های اجتماعی و پلتفرم‌های شبکه به نمایش پیشنهادات شما و دستیابی به مخاطبان گسترده‌تر کمک می‌کند.


  • جذب مشتری و مدیریت ارتباط با مشتری: برای فریلنسرها و مشاوران، جذب مشتری حیاتی است. ایجاد شهرت مثبت، ارائه خدمات استثنایی و حفظ روابط قوی با مشتری، کلید حفظ و رشد کسب‌وکار شما هستند.

  • مدیریت مالی: به عنوان یک فرد خوداشتغال، شما باید جنبه‌های مالی، از جمله پیگیری درآمد و هزینه‌ها، بودجه‌بندی، صدور فاکتور و مدیریت مالیات را مدیریت کنید. استفاده از نرم‌افزار حسابداری را برای ساده‌سازی وظایف مالی در نظر بگیرید.


  • مدیریت زمان و ایجاد تعادل: ایجاد تعادل بین کار و زندگی شخصی در خوداشتغالی ضروری است. مدیریت کارآمد زمان و تعیین مرزها به شما کمک می‌کند تا از فرسودگی شغلی جلوگیری کرده و بهره‌وری را حفظ کنید.