پیمان پوررجب
امروزه دانش و مهارت صاحبان کسب و کارهای کوچک نقشی اساسی در موفقیت این کسب و کارها دارد. دانش در درجه اول، به عنوان، نماينده تغيير در محيط كسب و كار عمل میکند. دانش به كاركنان و صاحبان کسب و کار اجازه میدهد تا نقشها و مسئولیتهای جديدشان را از طريق گردآوری دانشی كه منجر به تغيير آسانتر میشود، بپذيرند.
دانش، كاركنان را در كسب مهارتها و تواناییهای لازم در محيط جديد ياري كرده و تلفيق واحدهاي جديد كسب و كار را تسهيل میکند. دانش قابليت دسترسي و تأثيرپذيري دانش روي منابع استراتژيک كسب و كار شامل، بازارها، مشتريان، تأمين كنندگان، محصولات و خدمات، رقبا، مهارتهای كاركنان، رویهها و فرايندها و محيط نظارتي را موجب میشود.
با توجه به اين واقعيت كه دانش بر روي دانش استراتژيک دركسب و كار تمركز دارد، بطور اجتناب ناپذيري به استراتژي كسب و كار سازمان گره خورده و آن را مورد حمايت قرار میدهد. دانش زمینهای فراهم میکند تا كسب و كار با درك بهتري از بازاري كه در آن مشغول فعاليت است انجام گيرد و كسب و كار الكترونيكي را قادر میسازد تا خريداران و فروشندگان را در بازارهاي با ارزش افزوده جديد با يكديگر هماهنگ كرده و در نتيجه موقعيت خود را در بازار تثبيت كند.
دانش صاحب کسب و کار کوچک، پويايي کسب و کار را افزايش ميدهد و موجب ميشود تا با توجه به قابليت دسترسي و تأثيرپذيري دانش مرتبط، در زمان مناسب تصميمي انعطافپذيرتر و دقیقتر بگيريم. دانش، چگونگي تطبيق كسب و كار با شرايط و مقتضيات جديد بازار را فراهم ميكند. از همینرو، دانش از طريق فراهم كردن زمينهاي براي دستيابي 24 ساعته به اطلاعات از طريق يك نقطه ورود واحد كه باعث اجتناب از دوباره كاری و افزايش بهره وری میشود، اثر بخشی كسب و كار را افزايش میدهد.
كاركنان، موفق به يافتن راحتتر و سريعتر دانش مورد نياز خود از طريق سازمان دهي پايگاه دانش میشوند كه اين امر نيز منجر به افزايش بهره وري كاركنان میشود. ضمناً جلوي دوباره كاري گرفته میشود زيرا كاركنان به كاري كه قبلاً انجام شده است دسترسي دارند و اين امر آنها را قادر به استفاده مجدد دانش موجود در زمینههای مختلف میکند.
دانش کسب و کار، تلفيق گروهها و بخشهای متمايز موجود در يك كسب و كار را تسهيل میکند. اين گروههای متمايز ممكن است در واحدهاي كسب و كار مختلف، يا در موقعیتهای جغرافيایی مختلف، و يا در سازمان های مختلفي كه يكپارچگی زنجير عرضه اتفاق افتاده است، باشند.
دانش منجر به تسهيل جريان اطلاعات بين گروهها، از طريق فرايندهاي مديريت دانش و بنابراين تلفيق سريعتر و اثربخشتر آنها میشود. دانش، قابليت دسترسي را افزايش میدهد، و اين كار را بوسيله ايجاد يك «فهرست» از دارائیهای دانشی موجود در كسب و كارهای صورت میگیرد.
همچنين دستيابي از طريق يك نقطه ورود واحد در پايگاه دانش، بدون توجه به واحد كسب و كار يا موقعيت آن، صورت میگیرد. اين امر منجر به صرفه جويي قابل توجهي در وقت میشود زيرا كاركنان برای يافتن دانش مورد نياز خود، تنها به يك نقطه مراجعه میکنند.
دیدگاه خود را بنویسید