پیمان پوررجب


روابط عمومی عمل مدیریت گسترش اطلاعات بین یک فرد یا سازمان (مانند کسب و کار، سازمان دولتی و غیردولتی) و عموم مردم است. روابط عمومی ممکن است شامل سلسله برنامه‌ریزی‌هایی باشد که یک سازمان برای قرار گرفتن در معرض توجه مخاطبان، با استفاده از موضوعاتی که در رابطه با علاقه­مندی ­های عموم و اخبار محصولات و خدمات بدون نیاز به هزینه‌های مستقیم، انجام می‌دهند.

این امر که مجبور نیستند هزینه‌های مستقیم بپردازند، باعث می‌شود که با روش مستقیم تبلیغات متمایز باشد و شکل جدید از روش‌های بازاریابی را در ارتباط عمومی ایجاد کند. هدف اصلی ارتباط عمومی ‌اطلاع‌رسانی به عموم، مشتری‌های بالقوه، سرمایه‌گذاران، شرکای تجاری، کارکنان و سایر ذینفعان و در نهایت متقاعد کردن آنها به حفظ چشم‌انداز اصلی سازمان یا کسب و کار و همین‌طور حفظ برتری، سیاست‌ها و کیفیت محصولات آن ها می‌باشد.

اگر بخواهیم به زبانی ساده‌تر بیان کنیم، روابط عمومی در رابطه اعتبار است. نتیجه‌ آنچه شما انجام می‌دهید و می‌گوید و آنچه دیگران درباره شما می‌گویند. روابط عمومی در واقع نظمی است که در نتیجه این اعتبار، با هدف به دست آوردن درک، حمایت و تأثیرگذاری بر عقاید و رفتار، حاصل می‌شود. این تلاش برنامه ریزی شده و مستمر برای ایجاد و حفظ حسن نیت و درک متقابل بین یک سازمان یا کسب و کار با جامعه مخاطب آن‌ها می‌باشد.

درواقع، برای جلب اعتماد مصرف‌کننده، شرکت‌ها بر استراتژی‌های بازاریابی بسیار تاکید دارند و این تاکید آنها میسر نمی‌شود مگر با ارتباط مناسب با پیرامون خود. وظیفه این ارتباط با پیرامون، بر عهده مجموعه روابط عمومی در بنگاه‌های اقتصادی است. به همین دلیل، یک روابط عمومی منسجم و پایدار به ایجاد آگاهی عمومی از محصول، خدمت یا برند کمک می‌کند و تکمیل‌کننده هرگونه تلاش مستقیم جهت بازاریابی و تبلیغات از سوی بخش‌های دیگر است.

روابط عمومی یکی از مهم‌ترین قسمت‌های هر مجموعه فعال در عرصه تجارت به شمار می‌رود. این در شرایطی است که معمولاً اهمیت این بخش به فراموشی سپرده شده و کمپانی‌ها صرفاً روی رشد اقتصادی خود متمرکز می‌شوند. حال آنکه صاحبان صنایع و شرکت‌های بزرگ به صراحت اذعان می‌کنند رویکرد نادرست به بخش روابط عمومی و تلاش برای تقویت آن، یکی از قاتلان فرصت‌های بزرگ کسب و کار آنها محسوب می‌شود.

امروزه در شرکت‌های مدرن جهان همانند گوگل یا اپل می‌توانید پویاترین بخش مجموعه را در قسمت روابط عمومی آن بیابید. برنامه ریزی دقیق، استفاده از نیروی‌های متخصص به ویژه در حوزه روانشناسی و همچنین بهره­ برداری از دانش روز در حوزه علوم اجتماعی منتج به ایجاد تیم‌هایی قدرتمند در قسمت روابط عمومی این شرکت‌ها شده است.

در رابطه با مزایای روابط عمومی نسبت به تبلیغات، می‌توان بیان کرد که برای چاپ شدن یا نمایش پیام تبلیغاتی، مبلغ قابل توجهی پرداخت می‌شود ولی اگر از روابط عمومی استفاده شود، نیاز چندانی به پرداخت هیچ پولی نیست چرا که یک مجموعه روابط عمومی حرفه‌ای می‌تواند با استفاده از نویسنده یا گزارشگر، به اهداف سازمانی دست یابد.

بنابراین امروزه، زمان اثرگذاری و ماندگاری روابط عمومی بسیار بیشتر از تبلیغات است و می‌تواند تا مدت‌ها بر میزان فروش شما تأثیر بگذارد. در این تعریف روابط عمومی همان رسانه‌ها در نظر گرفته می‌شوند. به عقیده کارشناسان، قرار نیست که روابط عمومی بازاریابی، بر ترویج محصولات و خدمات شرکت تمرکز تاکید کند، بلکه روابط عمومی اساساً بر ارتباط با مردم، یعنی خریداران بالقوه و رسانه تاکید دارد.