پیمان پوررجب


کارشناسان روابط عمومی با انتقال اطلاعات درباره شرکت و البته محصولات/خدمات آن به ترویج کسب‌وکار کمک می‌کنند. اما بیش از همه تصویر عمومی مثبتی را از شرکت ایجاد می‌کنند و با مخاطبان مورد نظر و رسانه ارتباط برقرار می‌کنند. با این روش به‌تدریج اعتماد مصرف‌کنندگان را جلب کرده و بنابراین تأثیر مهمی بر تصمیم‌گیری آنها در انتخاب محصول/خدمت از میان بسیاری از محصولات/خدمات موجود می‌گذراند.

1- روابط عمومی و افزایش اعتبار برند
در هر صنعتی، جلب اعتماد نقش پررنگی در موفقیت کسب‌وکارها دارد. عدم اعتماد به برند می‌تواند به معنی این باشد که یک شرکت فرصت‌های فروش خود را از دست می‌دهد. با این حال، استخدام یک کارشناس روابط عمومی می‌تواند باعث افزایش اعتبار و شهرت بیشتر سازمان شود. این فرد از طریق رهبری فکری، ارتباطات تاثیرگذار و استراتژی‌های ارتباط شبکه‌ای و ... اعتبار کسب وکار را افزایش می‌دهد.

2- روابط عمومی و افزایش سود و هدایت مشتریان به سوی کسب و کار
زمانی که اعتبار کسب ‌وکار شما به وسیله فعالیت‌های مختلف واحد روابط عمومی افزایش یابد، این احتمال وجود دارد که مشتریان بالقوه به سوی شما خواهند آمد. مشتریان و خریداران به واسطه محتوایی که در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی از کسب‌وکارتان وجود دارد با مدل کاری شما آشنا می‌شوند و این بهترین روش جذب هدفمند مشتری است.

3- روابط عمومی و تغییر نگاه مردم ‌ نسبت به کسب و کار
امروزه همه می‌دانند که باید به کمک تولید محتوا کسب ‌وکار خود را معرفی کنند. از طرفی بعضی برندها از اعتبار زیادی برخوردارند و در عوض، دیگر برندها مورد توجه مردم نیستند. هر دو حالت بالا ممکن است ایده‌آل نباشد و شاید تمرکز بر روی کمپین‌ها بهتر بتواند به کسب وکار شما کمک کند. کمپین‌های هدفمند و فعالیت‌های روابط ‌عمومی می‌تواند نگاه مردم را به سمت کسب‌وکار شما جلب کند.

4- روابط عمومی و موفقیت کسب و کار
روابط‌ عمومی حضور کسب‌وکار را در فضای آنلاین افزایش می‌دهد. واحد روابط‌ عمومی با دنیای دیجیتال در ارتباط است، پس به شما کمک می‌کند تا حضور بیشتری در فضای آنلاین داشته باشید.

شاید در حالت کلی روابط عمومی نقش راهنمایی و کمک به سازمان را ایفا می‌کند اما هنگامی که اتفاق ناخواسته‌ای برای کسب ‌وکارتان پیش می‌آید، این روابط عمومی است که می‌تواند نجات‌بخش شما باشد.

شبکه‌های اجتماعی، رسانه‌ها و ارتباط با سایت‌های تبلیغاتی ابزارهایی هستند که شرکت‌های تبلیغاتی کمک می‌کنند تا به رشد و فروش بیشتر برسند، اما روابط عمومی این اطمینان را در مشتریان ایجاد می‌کند تا برای استفاده از خدمات و محصولات، با نگرشی درست برند شما را انتخاب کنند.

برای اینکه شرکت‌های بزرگ و کوچک بتوانند با استفاده از ابزارهای روابط عمومی موفق باشند باید چند کار را بطور جداگانه انجام دهند.

  • اطلاع رسانی از طریق ابزارهای فیزیکی مانند انتشار خبرنامه، بروشورها، کارت ویزیت، پوستر و غیره.
  • ارتباط با رسانه‌های کاغذی، تصویری و غیره
  • خدمات مشتری و ارتباط با مشتریان از طریق برگزاری سمینار، استفاده از تجهیزات ارتباطی مانند تلفن و غیره
  • تبلیغات، تبلیغات باید در اوج فعایت­های تجاری انجام شود و زمانی که بتوان به یک یا چند محصول مشتریان را مجاب کنند که شرکت می‌تواند نیازهای آنان را مرتفع کند.