پیمان پوررجب


از رسانه‌های اجتماعی می­توان با روش­های متعددی در بازاریابی استفاده کرد که برخی از مهم­ترین آن­ها عبارتند از:

1- اطلاع رسانی
یک مدل بازاریابی رسانه‌های اجتماعی برای کسب و کارهای خبری، مجله آنلاین، سایت‌های آموزشی و… استفاده از مدل اطلاع رسانی است. بسیاری از کاربران بیشتر وقت آنلاین بودن خود را در رسانه‌های اجتماعی می‌گذرانند و دیگر به سایت‌ها ممکن است سر نزنند، از همین رو می‌توانید اخبار مرتبط با حوزه کاری خودتان را از طریق شبکه‌های اجتماعی آگاهی بخشی کنید.

در بازاریابی رسانه‌های اجتماعی خلاقیت بسیار مهم است. وقتی در سایت گفته می­شود آگاهی بخشی شود، شما تنها کافی است خبرها در سایت منتشر شود اما در رسانه‌های اجتماعی نباید به همان شکل عمل شود. استفاده از تصاویر ویژه و یک طرح اختصاصی برای انتشار آنها می‌تواند بسیار موئر باشد.

همچنین با استفاده از ابزارهای استوری فیس‌بوک و اینستاگرام می‌توانید تیترها را منتشر و سپس از کاربران بخواهید لینک را باز کنند و خبر را در سایت شما مطالعه کنند. این مدل از بازاریابی رسانه‌های اجتماعی در همه شبکه‌ها تقریباً جواب داده و می‌توانید از همه آنها استفاده کنید. در این مدل نباید هشتگ‌ها را فراموش کنید. پست کردن هشتگ‌های مرتبط با خبر و موضوع می‌توانید نقش مهمی در دیده شدن مطلب شما داشته باشد.

2- معرفی و پیشنهاد محصول
مدل معرفی محصول در بازاریابی رسانه‌های اجتماعی، می‌تواند طرح خوبی برای فروشگاه اینترنتی باشد. شرکت‌‌ها می‌توانند محصولات خود را لیست کنند و برای هر یک تصویر و طرح اختصاصی طراحی کنند.

مشخصات محصول را کامل در زیر پست قرار دهند تا کاربر بدون نیاز به سایت به اطلاعات ضروری دسترسی داشته باشد. باز هم خلاقیت در این مدل بازاریابی رسانه‌های اجتماعی مهم بوده و اگر تصاویر و یا ویدیوهای تولیدی جذاب نباشد، نمی‌توانند در این روش موفق ظاهر شوند. همچنین اگر کسب و کار اینترنتی شما خدماتی را ارائه می‌دهند، می‌توانید یک صفحه فرود (Landing Page) را طراحی کرده و در مورد کسب و کار خود به صورت کامل توضیح دهید و لینک آن را در قسمت لینک پروفایل خود قرار دهید و از کاربران بخواهید آن را مطالعه کنند.

در این مدل شبکه‌های اجتماعی ردیت و لینکدین به کمک شما نمی‌آید و بهتر است از سایر شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید. پین‌تر است با قابلیت ثبت سفارش می‌تواند بسیار مؤثر باشد اما متاسفانه جدا از فیلتر بودن در ایران، کاربران کمی هم در این شبکه فعال هستند که بتوانید به آنها خدمات بدهید. ارسال تخفیف‌ها و محصولات ویژه در این مدل می‌تواند فروش شما را در مناسبت‌ها بالاتر ببرد.

3- برند سازی و جلب مشتری
یک مدل دیگر از بازاریابی رسانه‌های اجتماعی می‌تواند در جهت برند سازی ‌استفاده شود. این شیوه مرسوم در دنیا به نشان تجاری ‌کمک کرده و اگر به درستی آن را اجرا و پیاده شود، اعتماد مشتریان ‌ بیشتر می‌شود. برای برند­سازی ابتدا لازم است در همه شبکه‌های اجتماعی حضور داشت. از این طریق می‌توان به همه ‌نوع سلیقه دسترسی داشت.

در اولین قدم‌ها باید به ساده‌ترین شکل در چندین مرحله (پست) محصول معرفی شود سپس برای مثال می‌توان تصویری واقعی از نحوه ارسال سفارشات و یا خدمات در حال انجام منتشر شود. این شیوه بسیار موئر برای اعتمادسازی است. از تیم در روزهای مختلف عکس گرفته و مرتب آن را در صفحه می‌‌توان منتشر کرد. جواب سوال‌های کاربران را باید داد و همه‌جوره سعی شود واقعی باشد. وقتی به صورت حرفه‌ای شرکت و محصولات معرفی می‌شود و مدام از فعالیت خود گزارش در رسانه‌های اجتماعی منتشر کنند، اعتماد کاربران بیشتر شده و ازاین طریق آنها برای خرید به سایت منتقل می‌شوند. انتهای چرخه این فرآیند، سرافرازی نشان تجاری بوده و کمک بسیار بزرگی برای روند برند سازی می‌کند.

4- کمپین‌های مناسبتی و مسابقه
مورد آخر که بسیار توسط کسب و کارها برای بازاریابی رسانه‌های اجتماعی مورد استفاده قرار می‌گیرد، برگزاری کمپین‌های مناسبتی و یا مسابقه است. این شیوه می‌تواند به صورت جداگانه باشد (یعنی شروع کار در رسانه‌های اجتماعی با این فعالیت‌ها باشد) اما توصیه می‌شود این مورد را در کنار یکی از سه مورد قبل اجرا و پیاده کنید زیرا بازدهی‌شان کاملاً متفاوت است.

یکی از مرسو‌م‌ترین روش‌ها برای اجرای کمپین تبلیغاتی، وصل کردن با یک مناسبت خاص است. وقتی می‌خواهید برای مثال لباس‌های زمستانه خود را به فروش برسانید، بهتر است درست در همین فصل، و در شروع آن محصولات را معرفی برای تشویق به خرید، کد تخفیف داده و یا با تخفیف آن‌ها را معرفی کنید. سپس با طرح‌های اختصاصی و گرافیکی زیبا، کاربران رسانه‌های اجتماعی را تشویق به خرید و مشاهده محصولات خود کنید.

دومین مورد این بخش مسابقه است. بسیاری از صفحه‌ها در رسانه‌های اجتماعی یک مسابقه برپا کرده و درآن سوالی می‌پرسند، نظرسنجی می‌گذارند و یا مانند سنتی در اینستاگرام می‌نویسند، برای ما کامنت گذاشته و دوستان خود را تگ می‌کنند.