پیمان پوررجب


جهت­ گیری بازاریابی داخلی سبز به به جهت‌گیری فرایندهای درونی سازمان به ویژه در حوزه بازاریابی برای تبلیغ، برنامه‌‌ریزی، تولید و معرفی محصولات سبز یا تولید محصولات با کمترین صدمه به محیط‌زیست اشاره دارد. در جهت­ گیری بازاریابی سبز منابع سبز اصلی­ ترین مؤلفه آن است؛ منابع سبز به معنای تهیه یا خرید مواد و اجزای سازنده آن است که دارای ویژگی‌های اقتصادی قابل ملاحظه‌ای مانند قابلیت استفاده مجدد، بازیافت مجدد و عدم استفاده از مواد شیمیایی خطرناک است.

با نگرانی‌های بیشتر و بیشتر در مورد حفاظت از محیط زیست، متخصصان تدارکات در پی این برآمده‌اند تا دوباره در منابع پیشنهادی، استراتژی خرید و تأثیر آن ها بر پایداری محیط زیست تجدید نظر کنند. خرید دوست داران محیط زیست شامل بازیافت و تولید مجدد است. منابع سبز پشتیبانی از کاهش ضایعات باعث بازیافت و تولید مجدد و سایر فعالیت‌های زنجیره تأمین می‌شوند. کارتر و راجرز تحقیقاتی را برای بررسی تأثیر منابع سبز در عملکرد محیطی و مالی بنگاه ها انجام دادند. آن‌ها نتیجه گرفتند که با توجه به اتخاذ موفقیت آمیز استراتژی خرید سبز، هزینه محصولات کاهش می‌یابد و عملکرد محیطی و عملکرد مالی شرکت‌ها با اعتبار مثبت به دست آمده در بازار افزایش می‌یابد.

از منظر یانگ و همکاران خرید سبز به پنج جنبه اصلی طبقه بندی شده است: مدیریت عملیات طراحی، مدیریت زنجیره تأمین، احراز هویت محیط زیست، زیست محیطی و مدیریت محیط زیست خارجی. آن‌ها تأیید کردند که خرید سبز نسبت به عملکرد کلی بنگاه ها را بهبود می‌دهد. اتخاذ خرید سبز در زنجیره تأمین و فعالیت های تجاری ابزاری مطمئن در کاهش آلودگی زباله، هوا و آب است.

در کنار آن باید به مدیریت سبز، توزیع و انبارداری سبز و تولید سبز نیز اشاره کرد. شیوه‌های مدیریت سبز (GMP) یک منبع اطلاعات تکمیلی را به یک شرکت ارائه می‌دهد که می‌تواند اهداف تجاری و محیطی آنها را ارتقاء بخشد. اتخاذ شیوه‌های مدیریت سبز به بهبود چهره شرکت، افزایش کارآیی، بهبود رعایت محیط زیست، پس انداز هزینه، دستیابی به تعهد اجتماعی و کاهش انتشار کربن و غیره کمک می‌کند.

توزیع و انبارداری سبز می‌تواند ضایعات را کاهش داده و نقش مهمی در کاهش انرژی و افزودن ارزش محصولات سبز در انبارداری به طور چشم گیری در بهبود عملکرد کلی سازمان با تصویر بهتر شرکت‌ها داشته باشد.. توزیع سبز به بنگاه ها کمک می‌کند عملکرد اقتصادی برتری داشته باشند.

شیوه‌های تولید سبز شامل اجرای شیوه‌های پاسخگو اجتماعی و زیست محیطی برای کاهش اثرات مضر تولید و افزایش سودآوری شرکت ها است.. شیوه‌های سبز در تولید باعث افزایش کارایی فرایندها می‌شود همینطور این عمل شامل استفاده از منابع سبز است که می‌تواند با کاهش هزینه محصولات و بهبود کیفیت محصولات، منجر به مزیت رقابتی شود. صنعت تولید ناب و سبز هر دو برای از بین بردن زباله و بهبود کارآیی فرآیندهای تولیدی تلاش می‌کنند.

بسته­­ بندی سبز نیز در جهت گیری بازاریابی سبز نقش مهمی دارد: بسته ­بندی­‌های بی مصرف حجم عمده‌ای از زباله‌ها را در کشور‌های صنعتی تشکیل می‌دهند و به مشکل زیست محیطی بسیاری از شرکت‌ها تبدیل شده‌اند. البته بسته بندی را می‌توان با نگاهی دیگر فرصتی عالی تلقی کرد، زیرا هزینه آن را می‌توان به راحتی و بدون تغییرات گزاف و پرهزینه در محصول اصلی یا فرآیند تولید و نیز بدون تأثیر منفی بر مشتری کاهش داد.

شرکت محصولات پزشکی واریان که یک تولید کننده پیشرو در تجهیزات اسکن پزشکی است، یک بسته ویژه حمل مخصوص طراحی کرده است که علاوه بر این که می‌شود جعبه‌های چندگانه را در آن قرار داد، قابلیت استفاده مجدد را نیز دارد. همین کار ساده موجب صرفه جویی زیادی در هزینه‌ها این شرکت شده است. برای استفاده مجدد و بازیافت بسته‌ها جهت رسیدن به مزیت رقابتی، تولید کنندگان باید اطمینان یابند که تلاش‌هایشان تحت حمایت سیستم‌های جمع آوری اطلاعات و آموزش مشتری قرار دارد.

در کنار آن، انتخاب مکان و زمان دسترسی اثر مهمی روی مشتریان خواهد داشت. بسیاری از مشتریان و مصرف کنندگان سبز بیان کرده‌اند که برای خرید محصول سبز باید از مسیرهای اصلی‌شان دور شوند. مصرف سوخت و انرژی‌های فسیلی برای رساندن محصولات به دست مشتریان، یکی از چالش‌های زیست محیطی اصلی برای بیشتر کسب و کار‌ها محسوب می‌شود. وضع مالیات سنگین بر مصرف سوخت‌های فسیلی می‌تواند تأثیر عمده‌ای بر اقتصاد حمل و نقل داشته باشد و شرکت‌ها را تشویق کند به جای استفاده از سیستم داخلی توزیع به شرکت‌ها و شبکه‌های توزیع منطقه‌ای و محلی روی بیاورند. دستیابی به عملکرد بهینه در حوزه حمل و نقل و توزیع بسیار دشوار است.

به عنوان مثال، کاهش ضخامت بسته بندی‌ها در عین حال موجب کاهش مصرف منابع و انرژی می‌شود، می‌تواند به دلیل قابلیت حفاظت کمتر از کالاها در مسیر حمل و نقل بر میزان ضایعات بیفزاید. به همین شکل، محموله‌های بزرگتر می‌تواند موجب کاهش انرژی صرف شده برای حمل هر واحد کالا شود، اما در عین حال می‌تواند بر جاده‌ها و جوامعی که در مسیر حمل کالا هستند تأثیر منفی بگذارد. پاره‌ای از اقداماتی که در زمینه توزیع و حمل و نقل می‌تواند مورد توجه تمامی سازمان‌ها قرار گیرد عبارتند از: توسعه روش توزیع متمرکز که موجب مزایای زیست محیطی مانند کاهش حرکت وسایل نقلیه و کاهش محموله‌ها می‌شود. تدوین سیاست و هدف مناسب در زمینه کاهش آلایندگی خودروهای توزیع کننده تجزیه و تحلیل هزینه و فایده برای امکان سنجی سیستم بازیافت ضایعات و بسته بندی ارتقای آگاهی‌های زیست محیطی هم درون شرکت و هم میان طرف‌های قرار داد حمل و نقل.