پیمان پوررجب


یک محتوای سرگرمی و جذاب در سیستم باشگاه مشتریان می‌تواند به شرکت در ایجاد وفاداری مشتری، تعمیق تعامل و کمک در جهت بازاریابی برای جذب مشتری جدید، کمک کند. تحقیقات نشان می‌دهد مصرف کنندگان در ایالات متحده بیش از 3 میلیارد عضویت در برنامه‌های وفاداری به مصرف کنندگان دارند. بنابراین ارائه محتوای سرگرمی مناسب از جمله مهم­ترین حوزه‌های وفاداری مشتریان به ویژه در فضای آنلاین به ویژه رسانه ­های اجتماعی است.

هنگامی که بازدید­کنندگان به وب سایت‌های فروشگاهی یا صفحه شبکه اجتماعی که خرید پر سود دارند، سر می‌زنند؛ مشتاق می‌شوند که چرا این فروشگاه‌ها فروش زیادی دارند. با دنبال­ کردن بازدید­کنندگان از این فروشگاه‌ها از پیشنهادهای ویژه با خبر می‌شوند. بنابراین ارائه‌ محتوای جذاب و خنده­دار به همراه پیشنهادهای ویژه و مشوق‌هایی مانند تخفیف و ارسال رایگان باعث می‌شود بازدید کنندگان را به مشتری فروشگاه شما تبدیل کند.

در تحقیقات انجام شده به این باور رسیده‌اند که سرگرمی و تخفیفات و پیشنهادات ویژه باعث افزایش ۲۴ درصدی عملکرد فروشگاه‌ها می‌شود. خواه شما بخواهید مشتریان جدیدی را جلب کنید، از آن‌ها تقدیر کنید و یا بخواهید انبار خود را برای خرید محصول جدیدتر خالی کنید، پاداش دادن به مشتریان با استفاده از پیشنهادات ویژه نتایج فوق العادی به همراه خواهد داشت.  

 با در شبکه‌های اجتماعی بسیاری از موارد برای تشویق بیشتر برای قصد خرید به ویژه برای نشان تجاریی خاص مزایایی نظیر پاداشهای خاص در نظر گرفته می‌شود از جمله این که قرعه کشی برگزار شده یا تخفیفات ویژه برای مشتریان وفادار و جدید در نظر گرفته می‌شود که چنین محتوایی به عنوان محتوای پاداش در نظر گرفته می‌شود

امروزه با توجه به حجم بالای مراجعات و نیاز کاربران به تفریح و سرگرمی در فضای مجازی، برخی از شبکه‌های اجتماعی با تمرکز بر فعالیت‌های سرگرمی و تفریح ایجاد شده‌اند. بسیاری از کاربران به دنبال گذراندن وقت و سرگرم شدن به اینترنت مراجعه می‌کنند.

سرگرمی‌ها و تفریحات اینترنتی یکی از امکانات محبوب و پرطرفدار در فضای مجازی محسوب می‌شود. این ابزارها عمدتاً در شبکه‌های مجازی به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. سرگرمی‌های اینترنتی در قالب‌های مختلف نظیر بازی‌های آنلاین، روز به روز در حال گسترش هستند. این ابزارها با تنوع بالا در اختیار کاربران قرار می‌گیرند و فضای رقابتی و تعاملی جذابی برای آنها ایجاد می‌کنند.

محتوای سرگرمی و تغییر نگرش
با در نظر گرفتن این واقعیت و با وجود تحقیقات گسترده‌ای كه در باره مفاهیم مختلف ارتباطی صورت گرفته است و می‌گیرد، محتوای سرگرمی آنلاین سهمی نسبتاً ناچیز در مطالعات ارتباطی داشته است كه هرگز نمی‌تواند دلیل كم اهمیتی آن تلقی شود. محتوای سرگرمی و تبلیغات ارائه‌‌شده مفهومی بنیادی در ارتباطات است كه شاید بتوان قدمت، آن را با عمر ارتباط برابر دانست.


معتبر‌بودن تبلیغات در واقع پیش شرط لازم برای بی‌قراری یك ارتباط كامل بین فرستنده پیام و مخاطب آن است. محتوای سرگرمی را می‌توان نقطه تلاقی مفاهیم ارتباطی نیز تلقی كرد. گذشته از آن، محتوای سرگرمی را می‌توان مفهومی چند بعدی دانست كه مرزهای مشتركی نیز با روان شناسی دارد. اعتبار محتوای سرگرمی، توان و انگیزشی است که به یک محتوای برای فراهم آوردن اطلاعات موثق و دقیق ارجاع داده می‌شود.
 
در مبحث «تغییر گرایش‌ها و متقاعد سازی»‌، محتوای سرگرمی یكی از عوامل مهم در تغییر گرایش و تأثیر آن در تغییر گرایش مخاطب، از زوایای مختلف مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. در روان شناسی اجتماعی، در مبحث «تغییر گرایش»‌ آنجا كه از متقاعد‌سازی، تبلیغات و تغییر گرایش بحث می‌شود، محتوای سرگرمی آنلاین مورد توجه بوده است. در این مبحث آمده، كه همه پیام‌های تبلیغی كه به منظور نفوذ در گرایش‌های مردم تهیه و انتشار می‌یابند، به یك اندازه تأثیر نمی‌گذارند. عوامل خاصی در كار هستند كه اثر آنها را افزایش می‌دهند یا مانع تأثیر آن‌ها می‌شوند و یا تأثیر آن را كاهش می‌دهند.
در بحث روان‌شناسی اجتماعی، پیام‌ها از سه جنبه مورد مطالعه قرار گرفته‌اند: ۱- محتوای تبلیغی ۲- محتوای پیام ۳- گیرنده پیام. در این مبحث «محتوای سرگرمی» به عنوان یكی از عوامل مهم تغییر گرایش مطرح شده است و از زوایای «اعتماد به منبع»، «جاذبه منبع» و «قدرت منبع» قابل ارزیابی تشخیص داده شده است.
 
۱- اعتماد به منبع: تخصص از عواملی است كه باعث افزایش اعتماد به منبع می‌شود، زیرا بسیاری از افراد اظهار نظرهای متخصصان را راحت‌تر می‌پذیرند. به عبارت دقیق‌تر، پیام از یك منبع معتبر راحت‌تر نفوذ می‌کند و كمتر مورد انتقاد قرار می‌گیرد. در مورد منابع شفاهی نیز اعتماد خاطر گوینده به هنگام سخن گفتن، منبع را صالح‌تر و قابل اعتماد تر نشان می‌دهد. بنابراین زمانی که یک فرد متخصص یا فرد مشهور یک تخفیف را تبلیغ می‌کند تغییر نگرشی به آسانی صورت می‌گیرد.

۲- جاذبه منبع: محبوبیت و جذابیت ظاهری، اعتبار بیشتری به منبع می‌دهد. بیشترین استفاده از این ویژگی در آگهی‌های تجارتی است، زیرا محبوبیت منبع، باعث جلب بیشتر گیرنده پیام و تأثیر بیشتر روی مخاطب خواهد شد. نمونه‌های این گونه، استفاده از جذابیت منبع را در استفاده از افراد معروف و محبوب، نظیر ورزشكاران، هنرپیشگان، قهرمانان جنگ و... برای انتشار پیام‌های خاص سیاسی، تجاری، بهداشتی و غیره نیز دیده‌ایم. از سوی دیگر، مشابهت در گرایش‌ها، مهارت‌ها و ارزش‌ها نیز به جاذبه و اعتبار منبع كمك فراوان می‌کند.

۳- قدرت منبع:
 نظر برخی از روان شناسان نیز براین است كه هر چه قدرت منبع بیشتر باشد، نفوذ آن بر گرایش گیرندگان پیام بیشتر خواهد بود.

مجموعا باتوجه به مطالب ذکرشده می­ توان گفت محتوای سرگرمی به ویژه در شبکه­ های اجتماعی می­تواند زمینه خرید در بین کاربران را تشویق نماید. یک محتوای سرگرم ­کننده در جذب مشتریان بسیار موثر و تعین­ کننده است.