پیمان پوررجب


دیده‌بان جهانی کارآفرینی، کارآفرینی را به عنوان هر تلاشی که به وسیله‌ افراد برای راه اندازی یک کسب و کار (کسب و کارهای کم تر از 100 نفر کارمند) و خوداشتغالی انجام می‌شود، تعریف می‌کند. هیستریچ و پیترز (Heistrich and Peters)  نیز کارآفرینی را فرایند خلق چیز جدید و با ارزش با اختصاص زمان و تلاش لازم، در نظر گرفتن خطرهای مالی، روانی و اجتماعی و رسیدن به رضایت فردی و مالی و استقلال می‌دانند.
کارآفرینی فرایند نوآوری و ایجاد پروژه‌های اقتصادی جدید با چهار بُعد اصلی فردی، سازمانی، محیطی و فرایند است که از شبکه‌های مشارکت در دولت، آموزش و پرورش و نهادها کمک می‌گیرد. از سوی دیگر ویرتنن (Virtanen) با تاکید بر نقش کارآفرین، کارآفرینی را این چنین تعریف می‌کند:« کارآفرینی فرآیندی است پویا که به وسیله فردی (کارآفرین) برای بهره‌برداری از نوآوری اقتصادی جهت خلق ارزش جدید در بازار، ایجاد و مدیریت می‌شود. کارآفرین شخصی است که ذهن کارآفرینانه همراه با نیاز به موفقیت دارد».  
عمل كارآفرينی اشاره به كشف، ارزيابی و بهره‌برداری از فرصت‌ها دارد، به عبارت ديگر توليدات، خدمات يا فرايندهای توليدی جديد‌: اشكال سازمانی و راهبردهای جديد، بازارهای جديد برای توليدات و دروندادهايی كه قبلاً موجود نبودند.
باي گريو و تيمونز‌ (Bygrave and Timmons) (1992) كارآفرينی را فرايند خلق يا تصاحب يک فرصت و دنبال كردن آن صرفنظر از منابع جاري كنترل شده می‌دانند.
گرتنر‌ (Gartner) (1988) نيز كارآفريني را ايجاد سازمان‌هاي جديد مي‌نامد. در حالي كه استونر و فريمن‌ (Stoner and Freeman) (1992) كارآفريني را فرايندهای منقطع تركيب منابع براي توليد كالا و خدماتي مي‌دانند كه تسريع‌كننده رشد اقتصادی، افزايش‌دهنده‌ توليدات و ايجاد‌كننده‌ خدمات، توليدات و فناوری های جديد است.
دانشكده‌  بازرگاني هاروارد (Harvard Business School) (2002) كارآفريني را روش مديريت فرصت‌هاي در حال گذر مي‌داند. اين رويكرد مديريتي به كارآفريني، مستلزم تشخيص و تعقيب مداوم فرصت‌ها، تجميع و سازماندهي منابع به منظور نشان دادن فرصت‌هاي باز و نيز ارزيابی مستمر نيازها با تغييرات مداوم شرايط می باشد فرصت كارآفرينی يک فرصت غير قابل پيش بينی است به مثابه فرصت اقتصادی كه تاكنون ارزش‌گذاری نشده است.