پیمان پوررجب
يكی از اهداف اصلی فرآيند جهانی شدن به عنوان اصلی ترين جريان حاكم بر مناسبات جهانی را بايد حذف مرزبندی های رايج بين دولتها و ملتها و شكلگيری جهانی با مرزبندی های جديد بدانيم كه در آن انسانها می توانند صرفنظر از محدوديتهای زمان و مكان با يكديگر به تبادل محتوای پيام، داده و اطلاعات بپردازند.
به اين ترتيب در عصر جهانی شدن، مرزبندی های مصنوعی حاكم بين كشورها که مبنای اصلی آن مناسبات ملی و نژادی است و بايد آن را محصول حاکميت دولت ملتها ناميد فرو می ريزد و مرزهای جديدی با ويژگی های طبيعی جای آنها را ميگيرد. اين مرزها عمدتاً توسط گروههای همسو و نهادها يا افراد داراي منافع مشترک شكل می گيرد و در عين حالی كه بسيار سيال و پراکنده هستند، به شدت نيز در هم تنيده و متداخل جلوه می كنند.
اقتصاد را بايد از مهمترين و اولين حوزههاي مرتبط با پديده جهانی شدن بدانيم كه اگر چه امروزه هرچه بيشتر حوزههای ديگر مرتبط با اين پديده برجسته می شوند اما همچنان عامل اقتصاد به عنوان ركن مهم جريان جهانی شدن از جايگاه ويژهای برخوردار است. از اين رو دور از ذهن نيست كه شبكههای اجتماعی در اين حوزه نيز بتوانند نقش مهم و اثرگذاری را ايفا نمايند.
برخي از مهمترين کارکردها در حوزه اقتصاد عبارتند از:
تبليغات هدفمند اقتصادی
شبكههای اجتماعی، يكی از راههاي مهم برای امور مربوط به تبليغات به شمار می آيند؛ اعضای شبكههای اجتماعی در صفحات مربوط به خود می توانند درباره علايق خود صحبت كنند و اين به شركتهای تجاری اجازه می دهد كه براساس همين دانستهها، براي آنها آگهی بفرستند.
ارتباط مستقيم با مشتری
بسياری از شرکتهای تجاری با بهرهگيری از فضای شبكههای اجتماعی می توانند با ايجاد حساب کاربری و صفحات شخصی در آن رسانهها، با ساير کاربران و بخصوص مشتريان خود و نيز ساير شرکتها ارتباط مستقيمتری برقرار نموده و امور تجاری خود را پيش می نشان تجاری.
رفع محدوديتهاي تجاري
شبكههای اجتماعی بخصوص وقتی صحبت از دادهها و محصولات ديداري و شنيداری باشد می توانند مكان مناسبی باشند تا شركتهای مختلف و حتی افراد به راحتی كالاهاي خود را در معرض ديد وعرضه به مشتريان قرار دهند بدون آنكه محدوديتهای دولتها مانع از آن باشد.
دیدگاه خود را بنویسید